14 اشتباه رایج در بازسازی خانه

اشتباهات رایج در بازسازی خانه و ساختمان و همچنین ارائه راه کارهایی برای جلوگیری از وقوع آنها، موضوع بحث ما است. همچنین شما عزیزان نیز می توانید در پایین همین مطلب خاطرات و مشکلاتی که در روند کار بازسازی خانه های قدیمی با آن برخورد داشته اید را بیان کنید تا با هم به بررسی و تحلیلشان بپردازیم. به طور حتم شما هم شعار پیشگیری بهتر از درمان است را به کرات شنیده اید. در بازسازی و کار ساخت و ساز نیز می توان این شعار را سرلوحه کار خود قرار داد چرا که در ساخت و ساز ممکن است با کمی سهل انگاری و بی توجهی به برخی موارد، خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی، مهندسان، کارفرمایان و همچنین کارگران را تهدید نماید. در این مطلب تصمیم داریم تا اشتباهات رایج در بازسازی که اغلب در شروع کار بازسازی نادیده گرفته می شوند و در اواسط و یا پایان کار خود را به رخ ما می کشند یادآور شویم.

اشتباهات بازسازی گروه طرح و ساخت مهندس فرح زادی

قبل از بازسازی خانه خود بی تفاوت از این نکات رد نشوید

از جمله اشتباهات رایج در بازسازی خانه و ساختمان، می توان به

  • برآورد اشتباه هزینه در بازسازی
  • نداشتن برنامه ریزی و زمانبندی
  • نداشتن طرح اولیه و اجرای کار به صورت فرضی
  • استفاده از مصالح بی کیفیت
  • عدم شناخت بازار مصالح ساختمانی
  • داشتن ذهنیتی نادرست در مورد بازسازی
  • نداشتن اطلاعات سازه ای
  • بستن قرارداد بدون ارزیابی صحیح
  • بی توجهی به نکات ایمنی در حین کار
  • عدم توجه به نکات اجرایی و زیرساخت ها
  • در نظر نگرفتن ضوابط و آیین نامه ها در اجرای کار
  • عدم همخوانی بودجه با انتظارات کارفرما

و بسیار مسائل دیگر اشاره داشت که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها به صورت تخصصی می پردازیم. شما عزیزان می توانید این مطلب را به صورت ویدیو در فایل زیر مشاهده نمایید.

ویدیو اشتباهات رایج قبل از بازسازی و اجرای دکوراسیون داخلی

 

برآورد اشتباه هزینه در بازسازی خانه و ساختمان

یکی از مهمترین مواردی که کارفرما را به دردسر می اندازد و جزء اشتباهات رایج در بازسازی خانه و ساختمان می باشد، هزینه هایی است که در وسط کار یا پایان کار به برآورد اولیه هزینه اضافه می گردد، است. اگر از همان ابتدا متره و برآورد هزینه های پروژه با توجه به خواسته های کارفرما به درستی انجام شود، مشکل مسائل مالی در پروژه پیش نخواهد آمد. برای متره و برآورد هزینه ها باید از همان ابتدا نوع مصالح، سطح کیفیت متریال، تعداد کارگران و حقوق آنها و همچنین مسائل اقتصادی و نوسانات قیمت مصالح، در نظر گرفته شود.

نداشتن برنامه ریزی و زمانبندی

داشتن برنامه زمانبندی به روند بازسازی جهت می دهد و باعث کاهش اشتباهات رایج در بازسازی خانه می شود. همچنین تمامی عوامل به موقع و سر وقت کارهای خود را انجام دهند. این آیتم یکی از آیتم های مهم برای کارفرمایان است به خصوص در مواقعی که کارفرما قصد دارد در حین بازسازی در محل پروژه زندگی کند. بنابراین یک روز اضافه تر هم ممکن است موجب نارضایتی او شود. از این رو توصیه می کنیم از همان ابتدا ریز به ریز کارها و زمان تقریبی انجام آن را در برنامه زمانبندی خود لحاظ کنید. همچنین ما می دانیم تیم هایی مانند کابینت کارهای عزیز اندکی خوش قول نیستند پس حتماً چند روزی را برای تاخیرها و بدقولی ها نیز اختصاص دهید.

توجه: کار زمانبندی پروژه های بازسازی به نظر ساده می آید، اما باید اعتراف کرد که این کار نیاز به تجربه و تخصص کافی دارد. برای مثال باید بدانید کدام دیوار در خانه دارای نم گرفتی است و برای برطرف کردن آن باید چند روز کاری را به این مقوله اختصاص دهید.

بستن قرارداد بدون ارزیابی صحیح پروژه

اگر موارد بالا به صورت صحیح ارزیابی نشود و هزینه های بازسازی به اشتباه محاسبه گردد. همچنین مدت زمان کار و خرابی های خانه به صورت دقیق شناخته نشود و قرارداد را با ارزیابی های غلط ببیندیم در پایان کار هم مجری و هم کارفرما متضرر می گردند و در حین روند بازسازی با مشکلات بی شماری مواجه می شوند. بنابراین مشورت با افراد مطلع جهت یافتن شخص مناسب و مشاهده نمونه کارهای قبلی با نحوه سازماندهی کار و هزینه ها در زمان معین بسیار ضروری می باشد. زیرا با انتخاب نامناسب، وقت و هزینه زیادی بدون رسیدن به نتیجه دلخواه صرف خواهید نمود. همچنین پیشنهاد می گردد اگر خواسته های کارفرما در حین پروژه تغییر کرد و یا اینکه با حادثه و یا خرابی پیش بینی نشده ای مواجه شدید، سریعاً این موارد را صورت جلسه کنید و به صورت پیوست به قرارداد اضافه نمایید.

نداشتن طرح اولیه و اجرای کار به صورت فرضی

هر پروژه ای در هر زمینه ای که باشد برای اجرا نیاز به یک طرح اولیه دارد، این مهم در زمینه ساخت و ساز، نوسازی ساختمان و بازسازی نیز بسیار اهمیت دارد. احتمالاً هر کارفرما برای بازسازی خانه خود ایده هایی برای فضاهای مختلف خانه ی خود دارد. برخی از این ایده ها اصولی و برخی غیر اصولی است که می توان با مشورت یک طراح با تجربه آنها را به ایده های اصولی تبدیل کنید. همچنین طراحی ایده های شما برای فضای ساختمان باعث شده تا هم شما و هم مجری درک درستی از ذهنیت های یکدیگر داشته باشید. البته مقوله طراحی نیز کمی پیچیده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. اگر یک طراح بدون در نظر گرفتن نکات سازه ای و اجرایی روند طراحی را پیش ببرد. اکیپ های اجرایی به هیچ وجه قادر به پیاده سازی طرح نمی باشند. ما در گروه طرح و ساخت مهندس محمدرضا فرحزادی با ادقام نظرات طراحان با تجربه و همچنین مهندسان عمرانی توانسته ایم تمامی طرح های خود را به مرحله اجرا برسانیم و با شعار طراحی برابر اجرا لبخند رضایت کارفرما را مشاهده نماییم.

اشتباهات بازسازی خانه مهندس فرح زادی

استفاده از مصالح بی کیفیت

فرض کنید شما برای بازسازی خانه خود یک طرح بسیار زیبا و مهندسی شده در اختیار دارید. همچنین اکیپ اجرایی حرفه ای و مجربی نیز قرار است در امر بازسازی در خدمت شما باشد. حال اگر به جای استفاده از مصالح درجه یک از مصالح و متریال درجه 3 استفاده نمایید، چه اتفاقی می افتد؟ بله مسلماً چندان کار نهایی مورد پسند واقع نخواهد شد. علاوه بر این در آینده ای نه چندان دور خرابی هایی پیش می آید که باید برای بار دیگر امر بازسازی را انجام دهید و این دوباره کاری قطعاً هزینه بیشتری را در بر خواهد گرفت. البته با این شرایط اقتصادی برای برخی از افراد چندان به صرفه نیست که بازسازی خانه ی خود را با مصالح با کیفیت و درجه 1 انجام دهند. در نتیجه گروه طرح و ساخت مهندس محمدرضا فرحزادی پیشنهاد می کند تا طبق یک نظر کارشناسی شده در برخی از قسمت های خانه که پر رفت و آمد است و بیشتر در معرض دید قرار دارد از مصالح و متریال مقاوم و با کیفیت تر بهره بگیرید و در مقابل در قسمت های تو کار از مصالح ارزان تری استفاده نمایید.

عدم شناخت کافی بازار مصالح ساختمانی

در ادامه صحبت های بالا که در مورد کیفیت مصالح و متریال صحبت کردیم خالی از لطف نیست که بدانید هر جنس گران قیمتی، با کیفیت نیست! در این راستا اگر در هنگام خرید مصالح، متریال و المان های مورد نیاز در بازسازی بازار و عمده فروشان را بشناسید یا از شخصی با تجربه در این خصوص کمک بگیرید می توانید با قیمت مناسب، مصالحی درجه یک تهیه نمایید.

داشتن ذهنیتی نادرست نسبت به بازسازی ساختمان

بسیاری از افراد مقوله بازسازی را تنها به تعمیرات داخلی خانه محدود می کنند در صورتی که امروزه بازسازی خانه به تغییرات اساسی در منزل اتلاق می گردد. این موضوع را فراموش کنید که با بازسازی ساختمان خواهید توانست یک فضا را به فضایی دیگر تبدیل کنید، و یا سبک خیلی متفاوتی را در منزل خود بگنجانید. درخصوص طراحی همه جانبه و همچنین سبک دلخواه خود از قبل با معمار مشورت نمایید و پس از آن درباره بازسازی تصمیم گیری کنید.

نداشتن اطلاعات کافی سازه ای

این نکته را توجه داشته باشید که برای تغییرات اساسی و جا به جایی دیوارها باید اطلاعات سازه ای مجری بالا باشد و بداند تخریب را از کدام قسمت شروع کند یا کدام دیوار را به صورت یک دیوار باربر است و نمی توان به هیچ وجه آن را جا به جا یا تخریب کرد.

عدم توجه به نکات اجرایی و زیرساخت ها

حتماً این موضوع را از زبان متخصصان در هر حرفه ای شنیده اید که انجام صفر تا صد یک کار بسیار راحت تر از اصلاح کار انجام شده است. دقیقاً یکی از اشتباهات رایج در بازسازی ساختمان و خانه نیز همین نکته است. بسیاری از افراد فکر می کنند بازسازی چندان کار مشکلی نیست و با یک کار می توانند خود تمام کارهایی که باید را انجام دهند. ولی در حقیقت به این صورت نیست در پروژه های مختلف بازسازی در زمان تخریب با اتفاقات جدید رو به رو می شوید که باید توجه داشت در برنامه زمانبندی ارائه شده موارد پیش بینی نشده رو هم در نظر بگیرید. در برخی موارد این اتفاقات پیش بینی نشده به دلیل اطلاعات ناکافی کارگر و مجری از چگونگی ساخت اجزای ساختمان مثل سقف و یا دیوار است. همچنین اگر زیرساخت ها اصولی انجام نشود بعد از بازسازی ممکن است اتفاقات غیر قابل جبرانی رخ دهد.

برای مثال یکی از افرادی که به ما مراجعه کرده بود تعریف می کرد که به دلیل عدم اجرای صحیح زیرساخت های سقف به محض آویزان کردن لوستر، به دلیل عدم مقاومت کافی، لوستر سقوط می کند. علاوه بر دوباره کاری ممکن بود چنین مسئله ای خسارات جانی نیز به دنبال داشته باشد.

بی توجهی به نکات ایمنی در حین بازسازی خانه

عدم توجه به نکات ایمنی ممکن است از بازسازی به جای خاطره ای دلنشین و جذاب، خاطره ای تلخ و ناگوار به جای بگذارد. برای همین توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه اغلب هم نادیده گرفته می شود و در برخی موارد که شانس با ما یار نباشد عواقب خود را بروز می دهد. بر همین اساس توصیه می شود اگر نقشه های ساختمان در دست است قبل از اقدام به بازسازی به صورت دقیق نقشه های سازه ای، برق و تاسیسات ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. از آنجا که معمولاً بازسازی در ساختمان های قدیمی صورت می گیرد، این نقشه ها موجود نمی باشند در این صورت مهندس مربوطه باید به قدری تجربه داشته باشد که بتواند با بازدید از محل پروژه محل های داکت برق و لوله کشی ها را تشخیص دهد و با توجه به آن کار بازسازی خانه را آغاز نماید.

در نظر نگرفتن ضوابط و مقررات شهرداری در بازسازی

یکی دیگر از نکته های اشتباهات رایج در بازسازی خانه، عدم توجه به ضوابط و مقررات شهرداری می باشد. برای انجام بازسازی ساختمان قدیمی و انجام کار در مدت زمان مشخص و در حیطه حریم های اعلام شده، حتما نیاز به اخذ مجوز کاری می باشد. زیرا در صورت عدم رعایت قوانین ممکن است که مجبور به متوقف کردن کار یا دست کشیدن از آن و یا تخریب آن شوید. که تمامی موارد گفته شده هزینه و زمان زیادی را اتلاف می نماید. البته تمام پروژه های بازسازی نیاز به دریافت مجوز ندارد. صرفاً پروژه هایی که به نمای ساختمان، مشاعات آپارتمان، کور کردن حیاط خلوت و یا بالکن اتلاق می شود باید دارای مجوز و تاییدیه شهرداری باشد تا در زمان فروش به مشکل برنخوریم. علاوه بر این ها ساخت آسانسور نیز در ساختمان های قدیمی نیاز به مجوز و کارشناس دارد که اگر غیر از این باشد شهرداری طبق ضوابط از پیشرفت کار جلوگیری می کند.

عدم همخوانی بودجه با انتظارات کارفرما

در اینجا اهمیت طراحی سه بعدی مطابق انتظارات و سلایق کارفرما احساس می گردد. چرا که در صورت عدم طراحی سه بعدی قبل از بازسازی جنس متریال ها ملموس و مشخص نیست و ممکن است در هنگام خرید مصالح، کارفرما در انتخاب متریال تجدید نظر کند، در این صورت به طور حتم هزینه ها بالاتر از انتظارات کارفرما می رود و از آنچه که مجری برآورد کرده بود فاصله می گیرد. برای جلوگیری از چنین اشتباه رایج در بازسازی خانه وقت کافی برای انتخاب متریال و طرح های خود بگذارید و به مجری انتقال دهید.

بازسازی با سلیقه بسیار شخصی و همچنین خاص

اگر برای بازسازی از ایده های مختص به خود با سلیقه شخصی پیروی نمایید، امکان دارد که بعدها جهت فروش منزل خود با مشکلاتی مواجه شوید. به این علت که با سلیقه عموم در تعارض بوده و به همین سبب بهتر می باشد که از به کارگیری رنگ های بسیار شاخص و یا تم های بسیار شخصی پرهیز نمایید و تغییرات را متناسب با عوامل زیباشناسی، مبانی دکوراسیون داخلی و تناسبات فضا انجام دهید. در غیر این صورت جهت فروش منزل می بایست مجددا برای بازسازی هزینه زیادی بپردازید.

اشتباهات رایج بازسازی مهندس فرح زادی

بازسازی طبق مد روز

یکی از اشتباهات رایج در بازسازی خانه پیروی از مد رایج در دکوراسیون داخلی است. همچنین هر نوع طراحی برای منزل، ایده آل نخواهد بود. زیرا امکان دارد که مد و جریانات روز بسیار کوتاه مدت حاکم باشد و به صورت مداوم تغییر نماید. علاوه بر این استفاده از المان های کلیشه ای فضای خانه را بعد مدتی قدیمی می سازد و از سکه می اندازد.

گروه طرح و ساخت مهندس محمدرضا فرح زادی آماده ارائه خدمات مشاوره، طراحی و اجرای بازسازی و دکوراسیون داخلی خانه های شما مطابق خواسته ها، سلایق و بودجه شما عزیزان می باشد. همچنین توانسته ایم در رزومه کاری خود خوش قول بودن برای تحویل کار به کارفرما در زمان مقرر را سرلوحه خود برای تمامی شاخه های ساخت و ساز ضمن حفظ کیفیت و استحکام، قرار دهیم.

از این پست در پیج اینستاگرام مهندس محمدرضا فرحزادی دیدن فرمایید.