گستردگی و ترویج ساختمان‌ سازی باعث شد افراد زیادی در این زمینه مهارت‌‌های گوناگون کسب کرده تا بتوانند به راه‌اندازی یک ساختمان با در نظر گرفتن تمامی اصول ایمنی و برترین امکانات اقدام کنند. در حیطه فعالیتی ساختمان‌ سازی افراد متفاوتی با خلاقیت‌ها و مهارت‌های گوناگون مشارکت در ساخت دارند. از میان این افراد پیمانکار ساختمان نقش مهمی را ایفا می‌کند. بدون شک نام پیمانکار به گوش خیلی از افراد آشنا است. اما متأسفانه برخی افراد اطلاعات دقیقی از وظایف و حقوق این فرد ندارند. پس به‌ طور نا آگاهانه اظهار نظر می‌کنند. از نظر لغوی اگر بخواهیم پیمانکار را معنا کنیم، باید بگوییم: پیمان به‌ معنای قرارداد و عهدی است که از سوی شخصی با کارفرما بسته می‌شود. پس به این ترتیب شخصی که با کارفرما قرارداد ضبط می‌کند، پیمانکار نام دارد.

این شخص وظیفه دارد، براساس بندهای قرارداد به وظایف خود عمل کرده و پروژه را آن‌ طور که خواسته شده طراحی و در زمان مقرر به فرد تحویل دهد. پروژه‌‌های پیمانکاری انواع متفاوتی داشته که می‌تواند ساختن جاده و یا حتی یک پل را شامل شود. در پروژه‌‌های پیمانکاری، پیمانکار ساختمان می‌تواند برای خود جانشین انتخاب کرده که آن شخص در شرایط خاص که پیمانکار نمی‌تواند حضور داشته باشد، برنامه را آنالیز کرده و کارها را هندل کند.

وظایف پیمانکار ساختمان چیست

یکی از شرکت‌های معتبر و نامی ساختمان‌سازی در تهران تحت نظارت مهندس فرحزادی است که می‌تواند به بهترین نحوه پروژه‌ها را به اتمام برساند. در ادامه مقاله بیشتر مسئولیت‌های پیمانکار ساختمان می‌پردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در سایت مهندس فرحزادی همراه باشید.

کارمند و پیمانکار از چه نظر متفاوت هستند؟

برخی افراد تصور می‌کنند وظیفه پیمانکار ساختمان چون همانند کارمند با کارفرما قرار می‌بندد، یکی است. اما باید بگوییم اصلاً این‌ گونه نیست. کارمند موظف است به دستور و خواسته کارفرما عمل کند. اما پیمانکار می‌تواند پروژه را بپذیرد یا حتی آن را با دلیل یا بدون دلیل رد کند. پس مختار بودن در گرفتن یا نگرفتن پروژه عاملی است که دایره مسئولیت کارمند و پیمانکار را از یکدیگر جدا می‌کند. برحسب قراردادی که میان کارفرما و پیمانکار ساختمان تنظیم شده تا زمان مقرر پیمانکار می‌تواند پروژه را ادامه دهد. اما از یه زمانی به بعد ادامه دادن کار بر عهده پیمانکار بوده و می‌تواند پروژه موردنظر را ادامه دهد یا ادامه روند ساخت آن را لغو کند. اما کارمند باید به بند بند قرارداد عمل کرده و کار خواسته شده از سوی کارفرما را به اتمام برساند.

بنا بر فعالیت‌های مختلف، پیمانکاری به چه نوع تقسیم می‌شود؟

با در نظر گرفتن فعالیت پیمانکار ساختمان می‌توان به این نتیجه رسید که خود پیمانکاری زیر مجموعه‌‌های زیادی داشته که بر حسب نوع فعالیت انواع آن تعیین می‌شود. در این قسمت به معرفی انواع پیمانکاری طبق فعالیت اشاره می‌کنیم.

  • پیمانکاری کشاورزی
  • پیمانکار برق
  • پیمانکاری ساختمان
  • پیمانکار حمل‌ونقل
  • پیمانکاری آدیش گروه‌های زمینی
  • پیمانکار خدمات
  • پیمانکاری ارتباطات
  • پیمانکار آب
  • پیمانکاری تأسیسات و تجهیزات

مجموعه‌ای از خصوصیات اخلاقی و وظایف پیمانکار ساختمان

در بخش مقدمه به‌ طور مختصر و برای درک هر چه بیشتر افراد به بخش کوچکی از وظیفه پیمانکار ساختمان اشاره کردیم. اما در این قسمت خصوصیات رفتاری، اخلاقی و وظایف پیمانکار را به‌صورت تلفیقی مطرح کرده و یک سری نکات را به سمع و نظر شما می‌رسانیم.

  • این شخص موظف است یک تیم کاری با حوصله، ماهر، با تجربه و خلاق را راه بیندازند.
  • پیمانکار باید از نظر اخلاقی منضبط و منظم باشد و بتواند کارها را ب ه‌ترتیب و بر حسب اولویت‌بندی طراحی و اجرا کند.
  • کاری که تحویل می‌گیرد موظف است طبق زمان تحویل در قرارداد به اتمام برساند‌.
  • زمانی‌ که پیمانکار با کار فرما قرارداد می‌بندد، باید به تمام بندهای آن قرارداد توجه کرده و آن‌ها را اجرا کند.
  • همچنین از مصالح ساختمانی بسیار مناسب و باکیفیت بهره ببرد.
  • این شخص باید در زمینه نقشه کشی، محوطه سازی، مقاوم سازی، مصالح و معماری ساختمان اطلاعات و مهارت‌هایی داشته باشد.

کلام آخر

همان‌ طور که ملاحظه کردید در این مقاله به معرفی پیمانکار ساختمان و بخشی از مسئولیت‌‌های او اشاره کردیم. برای‌ اینکه بتوانید یک پروژه را با بهترین نوع پیمانکاری به اتمام برسانید، گروه طرح و ساخت مهندس فرح زادی بهترین انتخاب خواهد بود.