تجهیز کارگاه آیتم های مهم و مراحل

تجهیز کارگاه ساختمانی از جمله اقداماتی است که به صورت موقت برای پیشبرد یک پروژه ساختمانی صورت می پذیرد. حائز اهمیت است که بدانید تجهیز کارگاه اصولی علاوه بر تسریع در سرعت پروژه، موجب کاهش خطرات و ریسک های پروژه می گردد. در مقابل تجهیزکارگاه غیر اصولی منجر به هرج و مرج و کاهش راندمان کار نیروهای انسانی شود. در ادامه این مطلب از گروه طرح و ساخت مهندس فرحزادی به نکات مهم و مراحل مختلف تجهیز کارگاه اصولی که جزو اولین گام در فرایند ساخت می باشد، اشاره می نماییم.

عوامل تاثیر گذار در تجهیز کارگاه

تجهیز هر کارگاهی باید با توجه به نیاز پروژه، موضوع پروژه و شرایط آب و هوایی منطقه، روند برنامه های اجرایی توسط شخصی کاربلد و با تجربه صورت گیرد تا در حین کار با مسائل و خسارات مالی و جانی مواجه نشویم. یک مجری و سرپرست حرفه ای از همان اول کار چهار عامل تاثیر گذار زیر را برای تجهیز کارگاه در نظر می گیرد.

1. موضوع پروژه: توجه به موضوع پروژه و شناسایی موارد مورد نیاز یک اصل مهم در روند پروژه می باشد. به طور قطع تجهیز کارگاه یک پروژه با زیربنای 60 متر و دارای 5 طبقه که حدوداً یک سال فرایند ساخت آن طول می کشد با تجهیزکارگاه یک برج با زیربنای 500 متر که دارای 20 طبقه می باشد، زمین تا آسمان متفاوت می باشد.

2. منابع مورد نیاز پروژه: وقتی که موضوع پروژه و تمام مسائل مربوط به آن تحلیل و بررسی شد، نوبت به تامین منابع مورد نیاز آن می شود. از ماشین آلات ساختمانی و جرثقیل گرفته تا نیروهای انسانی و اکیپ های اجرایی همه باید مشخص و تهیه گردند.

3. برنامه اجرائی پروژه: برنامه ریزی و زمانبندی در هر پروژه ای به خصوص پروژه های ساختمانی مهم است چراکه در تمام قراردادهای مشارکت در ساخت، پیمانکاری، صندوق سرمایه گذاری ملکی، بازسازی و دکوراسیون داخلی و نوسازی خانه و ساختمان های قدیمی مولفه ی زمان یکی از آیتم های مهم است که مجری و سرپرست کارگاه نسبت به آن مسئول می باشد. بنابراین زمان های مختلف تجهیز کامل تر کارگاه، آوردن ماشین آلان مورد نیاز در محل پروژه، محل دپوی مصالح ساختمانی طبق شرایط و ضوابط آیین نامه باید از قبل پیشبینی و و مشخص گردد.

4. منطقه جغرافیایی پروژه: از آنجا که شرایط آب و هوایی در عملکرد و کارایی مصالحی مانند بتن، میلگرد، فولاد و ماسه تاثیرگذار است این مورد را باید در فرایند و مراحل مختلف پروژه پیشبینی و مشخص نمود. برای مثال تجهیز کارگاه در مناطق گرمسیر، سردسیر، مرطوب و خشک متفاوت می باشد.

مراحل تجهیز کارگاه ساختمانی

پس از بررسی عوامل موثر در تجهیز کارگاه ساختمانی و برنامه ریزی، نوبت به پیشبرد مراحل مختلف تجهیز کارگاه به صورت هدفمند و گام به گام می رسد. متاسفانه در برخی از پروژه ها بنا به درخواست کارفرما و به دلیل کاهش هزینه های اجرایی، طراحی و چیدمان صحیح المان های مورد نیاز برای تجهیز اعمال نمی شود و این امر نه تنها می تواند موجب توقف فعالیت های اجرایی گردد، بلکه گاهی اوقات باعث بروز خسارت های مالی و جانی می گردد یا ممکن است به صورت کلی موجب برچیدن کامل تجهیز کارگاه و برپایی مجدد آن می شود. در نتیجه توصیه می کنیم با یک نگاه آگاهانه و کارشناسی شده علاوه بر اجرای مراحل تجهیز کارگاه ساختمانی هزینه ها را کنترل نمایید.

مرحله اول: در نظر گرفتن زیرساخت های پروژه

قبل از هرگونه اقدامی نسبت به تجهیز کارگاه باید به تامین آب شرب، آب غیر شرب و همچنین تامین برق مورد نیاز کارگاه پرداخت. در این مرحله از طریق انشعابات اصلی لوله های آب، گاز و همچنین سیم های اصلی برق می توان استفاده نمود. البته باید بسیار محطاطانه و توسط شخص با تجربه ای این کار انجام شود.

مرحله دوم: جانمایی عناصر تشکیل دهنده روی سایت پلان

منظور از سایت پلان همان پلان موقعیت پروژه می باشد. در این مرحله می بایست با توجه به موقعیت مکانی محل پروژه و همسایگان محل مناسب کانکس ها برای استقرار مهندسان مشاور، کارفرما، سرپرست کارگاه و کارگران مشخص نمود. در صورت لزوم نیز می بایست عوارض اصلی کارگاه و برچیدن مزاحمت های موجود در آن را با در نظر گرفتن وارد قانونی مشخص نمود. همچنین در این مرحله جانمایی صحیح دپوی مصالح، جرثقیل، انتخاب سیستم گرمایش و سرمایش در فصل زمستان و تابستان صورت می گیرد. لازم به ذکر این مرحله باید با در نظر گرفتن میزان شدت باد، نزولات جوی، مسائل امنیتی، دفع آب های سطحی صورت پذیرد. همچنین در این مرحله باید به عوامل زیر در بحث طراحی و جانمایی تجهیزات در کارگاه نیز توجه نماییم.

مرحله سوم: حصار و حفاظ کارگاه های ساختمانی

در نظر گرفتن حفاظ مناسب با در نظر گرفتن محل درب ورود و خروج ماشین آلات سبک و سنگین و همچنین عابرین پیاده جهت جلوگیری از ورود عوامل غیر کارگاهی به محوطه پروژه و نیز ایجاد حریم ایمنی مناسب جهت احداث بنا نیز از مراحل مهم می باشد که شهرداری نیز به آن توجه ویژه ای دارد. لازم به ذکر است این عملیات باید به نحوی صورت پذیرد تا حفاظ کارگاهی دارای مقاومت و پایداری کافی تا انتهای پروژه را داشته باشد.

طبق بخشنامه شهرداری تهران حصار حفاظتی موقت پیرامون کارگاه باید از صفحات فلزی (شادولاین و یا ورق های کرکره ای فلزی آهنی و یا گالوانیزه) و به رنگ آبی–سفید (رنگ آبی در قسمت بالا و نماد آسمان آبی و رنگ سفید در پایین و به نشانه زمین پاک می باشد) تشکیل گردد که فاقد اجزاء و گوشه های تیز و برنده باشد. ارتفاع حصار حفاظتی موقت اطراف کارگاه ساختمانی نباید از کف معابر عمومی و یا فضای مجاور آن کمتر از ۱۹۰ سانتی متر بوده و در فواصل حداکثر 2 متر دارای پایه های عمودی بوده و با شرایط ذیل طراحی گردد.

چند نکته ی مهم در راه اندازی کارگاه ساختمانی

توصیه می گردد ورودی کارگاه از آن جهت که تمام ورود و خروج ها از آنجا امکان می پذیرد دارای اهمیت زیادی می باشد و چنانچه کارگاه مجهز به دوربین مداربسته باشد، حتماً جهت کنترل افراد و ورود و خروج خودروهای حمل بار و مصالح، تحت کنترل باشد.

کارگاه های ساختمانی باید، در خصوص بروز حوادث احتمالی بیمه حوادث شوند. لذا به خاطر جلوگیری از ورود افراد غریبه به داخل کارگاه ایجاد یک حصار و تعریف یک حریم برای کارگاه ضروری می باشد. در این خصوص این نکته را جدی بگیرید چراکه چنانچه برای فرد غریبه ای غیر از عوامل کارگاه حادثه ای اتفاق بیفتد، شرکت های بیمه گذار به راحتی مسئولیت حادثه رخ داده را نمی پذیرند، لذا از نظر قانونی تردد افراد متفرقه در محوطه کارگاه ممنوع می باشد.

تجهیز کارگاه وظیفه کیست؟ کارفرما یا پیمانکار

یکی از سوال های کارفرمایان و پیمانکاران محترم بر سر این مطلب است که تجهیز کارگاه و هزینه های آن بر عهده ی چه کسی می باشد. در واقع تجهیز کارگاه به عهده پیمانکار می باشد و هزینه های هر مرحله را کارفرما پرداخت می نماید. همچنین دستمزد پیمانکار به صورت درصدی در صورت وضعیت ها قید می شود و توسط کارفرما پرداخت می گردد.

هزینه تجهیز کارگاه

اصولاً هزینه تجهیزکارگاه با توجه به ماشین آلات مورنیاز، متراژ پروژه، زمان پیشبینی شده برای ساخت، تعداد کارگران و جنس مصالحی که برای این مقوله در نظر گرفته می شود.

مقالات مرتبط

  1. اشتباهات بازسازی خانه
  2. تجهیز کارگاه ساختمانی
  3. طراحی اصولی آشپزخانه