ساخت آپارتمان 4 طبقه در ازگل مهندس محمدرضا فرحزادی
اجرای اسکلت ساختمان مسکونی در ازگل مهندس فرحزادی
اجرای تیر و ستون های پروژه مسکونی ازگل گروه طرح و ساخت محمدرضا فرحزادی
اجرای سقف پروژه پیمانکاری و مجری و سرپرست کارگاه گروه طرح و ساخت مهندس فرحزادی
اجرای فونداسیون پروژه ازگل گروه طرح و ساخت مهندس محمدرضا فرحزادی

مجری و سرپرست کارگاه ساختمان 4 طبقه در ازگل

در این مطلب به توضیح اجرای ساختمان مسکونی در ازگل می پردازیم. قرارداد این پروژه به صورت پیمانکاری و سرپرست کارگاه منقعد شده بود. در ادامه به نکات مهم آن می پردازیم.

ساختمان مسکونی 4 طبقه ازگل

زیربنای مفید کار در هر طبقه حدود 90 متر مربع به صورت تک واحدی بود. موقعییت ملک نیز به صورت سه نبش و شمالی بود و از سه طرف نور داشت. اسکلت کار بتنی با سقف تیرچه پایه فوندوله ای و بلوک سفالی اجرا شد. زمان اجرای پروژه حدود یک سال با دو ماه تعطیلی، طول کشید. می توان به جرات بگوییم یکی از مشهورترین کارهای گروه طرح و ساخت مهندس فرح زادی مدیریت زمان اجرای کار می باشد که تا به امروز رضایت کلیه کارفرماها را جلب نموده ایم.

بیشتر بخوانید: بازسازی خانه 

محدودیت ها در ساخت ساختمان مسکونی ازگل

در این پروژه که ما به عنوان مجری و سرپرست کارگاه در آنجا فعالیت داشتیم با محدودیت هایی مواجه شدیم. سخت ترین قسمت این پروژه گرفتن جواز ساخت در قالب 4 طبقه مسکونی بود. به این دلیل که این ساختمان در مجاورت پروژه دیوار ارتش بود که ساخت این پروژه با تعداد طبقات را با محدودیت روبه رو می کرد. به ترتیب جواز ساخت گرفته شد و قرار داد کار که مدیریت پیمان بود و به عنوان مجری بخش هایی از کار را به عهده گرفتیم و انجام دادیم.

همچنین زمان اجرای اسکلت به سرمای سال 85 برخوردیم که حدود دو ماه اجرای کار به تعویق افتاد.

مراحل ساخت پروژه مسکونی

به طور کلی اولین مرحله در اجرای ساختمان گودبرداری و اجرای فونداسیون بر طبق نقشه های اجرایی می باشد. همچنین برای اجرای هر طبقه میزان مصالح مصرفی با متره برآورد دقیق محاسبه و خریداری شد. سپس نوبت به اجرای ستون ها، تیرها، شمشیری های پله و قالب بندی و بتن ریزی رسید که در تصاویر تمامی مراحل را می توانید مشاهده نمایید.

اجرای فونداسیون

اجرای ساختمان مسکونی با فونداسیون نواری صورت گرفت و پایدارسازی گود با نگهداری خاک زیر ساختمان مجاور و نگهداری آرماتورهای انتظار و اجرای دو تکه فونداسیون انجام شد.

فونداسیون اجرای ساختمان مسکونی

اجرای فونداسیون در ساختمان مسکونی

اجرای سقف

اسکلت این ساختمان مسکونی به صورت بتنی و قاب صلب بود و سقف ها دال یک طرفه ( تیرچه با بلوک سفالی ) اجرا شد. زیرسازی سقف با استفاده از تخته های دو تراش و شمع انجام شد. مراحل اجرای سقف تیرچه سفال به این ترتیب پیش رفت: جایگذاری تیرچه ها و چیدن سفال ها مابین آنها، قرار دادن میلگردهای حرارتی به صورت عرضی و طولی با فواصل مشخص روی سفال ها، که اجرا گردید. همچنین در این پروژه برای کاور بتن از اسپیسر های 3 سانتی متری استفاده شد.

اجرای سقف با بلوک سفالی

اجرای ساختمان مسکونی با سقف تیرچه سفال

اجرای ستون

برای اجرای ستون ها و تیرهای این سازه بر طبق نقشه های اجرایی عمل نمودیم آرماتور ستون ها به صورت وصله طبق ضوابط آیین نامه مبحث 9 به هم وصله شد. این وصله از نوع پوششی بر طبق نقشه های سازه ای بود. می توان گفت وصله پوششی آرماتورها یکی از ارزان ترین نوع وصله آرماتور است. قابل ذکر است که میزان طولی که دو آرماتور در مجاورت هم قرار می گیرند، طول پوشش یا طول وصله Splice Length نام دارد. پس از وصله کردن آرماتورها در کارگاه خم خاموت ها و سنجاقی ها با فواصل مشخص شده انجام شد و سپس قالب ستون ها بسته و برای بتن ریزی آماده گردید.

توجه: در میلگردهایی که قطر آنها بالاتر از 2.8 سانتی متر باشد استفاده از وصله مکانیکی ( کوپلینگ ) اقتصادی تر می باشد.

اجرای ستون در ساختمان مسکونی

اجرای راه پله

راه پله این پروژه به صورت دال بتنی انجام شد.

اجرای راه پله ساختمان مسکونی

نکات مهم اجرایی در بتن ریزی

بتن ریزی ساختمان به دلیل رفت و آمد کامیون ها و میکسرهای بتن در شب انجام شد. قبل از بتن ریزی نکات ضروری مانند تمیز بودن محلی که در آن باید بتن ریزی انجام شود، چک کردن استحکام قالب ها و نحوه صحیح قرار گرفتن آرماتورها و بست ها، قرارگیری صحیح اسپیسرها، آماده سازی و تست دستگاه های ویبره برای بتن، تامین نور پروژه و ایجاد دید خوب کارگران بررسی شد. عملیات بتن ریزی در این ساختمان مسکونی با پمپ زمینی صورت پذیرفت و به طور دقیق و با فواصل منظم ویبره بتن انجام شد.

بیشتر بخوانید: اجرای دکوراسیون داخلی 

جزئیات پروژه

  • پیمانکار: گروه طرح و ساخت مهندس فرح زادی
  • موقعیت مکانی: ازگل
  • سال ساخت: 1385
  • مساحت: 780 متر مربع

مشاهده پروژه های بیشتر: