برای تاسیس کردن یک ساختمان اقداماتی را باید انجام داد، که در ادامه با آن و مراحل آن آشنا خواهید شد. یکی از مهم ترین اقداماتی که باید ساخت یک ساختمان گرفتن مجوز‌های نیاز می‌باشد. مثلا، برای ساختن ساختمان‌ها اولین کاری که باید انجام داد، گرفتن پروانه ساخت از شهرداری می‌باشد؛ که در این مواقع شهرداری با مشاهده کردن مدارک‌های ساختمان پروانه ساخت را صادر می‌کند.

بعد از پایان یافتن کار باید حتما، مجوز پایان کار را هم دریافت کنید؛ این مرحله بعد از انجام دادن یکسری کار‌ها به صورت قانونی صورت می‌گیرد. اما در واقع گواهی پایان کار به چه معناست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب با این سوال آشنا شوید.

گواهی پایان کار ساختمان چیست؟

پایان کار در واقع یک مدرک ساختمانی می‌باشد که فرد باید بعد از اتمام یافتن کارش آن را از شهرداری منطقه دریافت کند. گواهی پایان کار توسط شهرداری منطقه صدور می‌شود، که در کل به معنای شناسنامه ساختمان است.  در این گواهی نامه، تمامی مشخصات ساختمان اعم از، زمان ساخت آن، زمان اتمام کار، مالیات‌ها، عوارض‌هایی که طی این مدت پرداخته شده و نیاز به پرداخت دارد، ذکر می‌شود.

داشتن این گواهی به معنی این می‌باشد که، ساختمان شما، توسط شهرداری بخش و وزارت مسکن و شهرسازی تایید شده است و هیچ ایراد و خسارتی را به همراه ندارد. گرفتن این گواهی مراحل‌هایی را دارد که باید به صورت قانونی آن را انجام دهید. در ادامه با مراحل قانونی اخذ پایان کار آشنا می‌شوید.

مراحل قانونی دریافت پایان کار ساختمان

در این بخش از مقاله قصد داریم شما عزیزان را با مراحل مختلف دریافت پایان کار ساختمان بیشتر آشنا کنیم.

مرحله اول در دریافت پایان کار ساختمان

یکی از مهم ترین مراحل‌های اخذ پایان کار ساختمان، این است که، فرد تقاضی کننده به همراه تمامی مدارک‌ها، به مرکز مربوطه رجوع کند. همان طور که در قسمت فوق هم اشاره شد، کسی که مرجع صدرو این گواهی نامه می‌باشد، شهرداری است. اگر این روش ممکن نبود، باید این گواهی نامه توسط فرمانداری، دهیاری طبق نظرات وزارت کشور به صدرو این گواهی نامه اقدام کنند.

در مرحله دوم گرفتن پایان کار

بعد از پایان یافتن فرم‌های تکمیل شده، درخواست خود را باید همراه با سند ملک، به بخش دبیر خانه شهرداری بدهید. بعد از تحویل مدارک به دبیر خانه شهرداری، آن‌ها کارشناسی را تعیین می‌کنند تا از ملک شما بازدید کنند و آن را به صورت کامل کارشناسی کنند.

مراحل دریافت پایان کار ساختمان

مرحله سوم دریافت پایان کار ساختمان

به  این صورت است که، کارشناس مورد نظر، با توجه به بازدیدی که از ملک شما کرده است، گزارشی را تهیه می‌کند و به دست شهرداری منطقه می‌رساند.

چهارمین مرحله دریافت پایان کار

گزارشی که به دست شهرداری رسیده، توسط مسئول فنی به صورت کامل بررسی می‌شود، و بعد از بررسی‌های کامل، دستور محاسبه شده صادر می‌شود. وظیفه شخص محاسب این است که، مطابق نظرات مسئول فنی، و پروانه ساخت را از نظر اضافه متراژ و دیگر چیزها کنترل می‌کند. اگر بررسی‌های تایید شده توسط مامور فنی و پروانه ساختمان باشد، فرد تقاضی کننده باید به روند قانونی خود ادامه دهد.

مرحله پنجم گرفتن پایان کار

مواقعی که گزارش تایید شده رد شود، به صورت مجدد موضوع، برای بررسی دوباره به کمسیون ماده 100 انتقال داده می‌شود. در این مواقع فرد متقاضی تا ده روز فرصت دارد تا به این مرکز مراجعه کند؛ بعد از طی کردن این مرحله، کمیسیون نظر نهایی خود را اعلام می‌کند که ممکن است به دو صورت باشد؛

این گونه است که، اگر نظر نهایی بر این باشد که باید جریمه پرداخت شود، متقاضی باید آن را کامل بپردازد. ولی اگر نظرات کمیسیون بر این باشد که بنای ساخته شده باید تخریب شود، به شخص تقاضی کننده دو ماه فرصت می‌دهند تا در دیوان عدالت اعتراض کند؛ که بعداز یک تا دو ماه اقدامات لازم باید انجام شود.

مرحله آخر و دریافت پایان کار ساختمان

هم این گونه می‌باشد که، اگر شهرداری، تشخیص داد که ساختمان خلافی ندارد. فرد باید به قسمت محاسبات برود و از بدهی خود مطلع شود. اگر بدهی نداشته باشد، مدارک‌ها را تکمیل می‌کند. به صورت پیش نویسی تهیه می‌شود. در نهایت، درخواست ذکر شده، برای تایید شدن، به دست رئیس نظارت فنی معاون شهرسازی منظقه می‌رسد؛ و در مواقع تایید آن، گواهی پایان کار صادر می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله از سایت مهندس فرح زادی به بررسی مراحل قانونی دریافت پایان کار ساختمان پرداختیم و تمامی مراحل را به صورت کامل برای شما عزیزان شرح دادیم. اگر سوالی در این خصوص داشته باشید می‌توانید با کارشناسا ما در تماس باشید. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.