در بخش ساختمان‌ سازی سمت‌های متفاوتی به افراد داده می‌شود. این سمت‌‌ها برحسب میزان دانش و مهارت آن‌ها به وجود می‌آید. از میان افرادی که در حیطه ساختمانی فعالیت دارند، شاید نام مهندس مشاور را شنیده باشید. خیلی از افراد تصور می‌کنند بنابر این نام‌گذاری این شخص که این سمت را گرفته است تنها در امور ساختمانی به مهندس، مشاوره کوچک و مختصری می‌دهد. اما باید بگوییم نقش و وظیفه این شخص بسیار فراتر از یک مشاوره ساده است که تنها برای موضوعات جزئی راه‌ حل ارائه می‌دهد.

در واقع این مهندس بنا بر یک سری اصول و تخصصی که داشته زیرساخت‌های عمومی و خصوصی را احیا کرده، برنامه‌ریزی، طراحی و اصلاح را بر عهده دارد. مهندس مشاور تنها در امور ساختمانی فعالیت ندارد. بلکه اقدامات متفاوت و کارآمدی را در رشته‌های ژئوتکنیک، کشاورزی،شیمیایی، صنعتی، محیط زیست‌، مکانیک و عمران انجام می‌دهد. بنا بر پروژه مدنظر حلقه مسئولیتی این مهندس متفاوت بوده و به طبع برای هر پروژه شرایط مختلفی وجود دارد. اما تحت هر شرایطی حضور این شخص در انجام پروژه‌ها لازم بوده و روند کار را با سرعت بیشتری پیش می‌برد.

توجه داشته باشید تقسیم وظایف و تعیین مسئولیت در ساختمان‌سازی در موفقیت و نتیجه مطلوب کار بسیار اهمیت داشته و همین مشارکت در ساخت محسوب می‌شود. زمانی‌که مشارکت سالم، اصولی و برحسب نظم و اصول باشد، قطعاً ساخت‌وساز نیز با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری انجام می‌گیرد. در ادامه مقاله برای درک هر چه بیشتر شما عزیزان به‌ طور گسترده‌تری به معرفی مهندس مشاور و مجموعه وظایف آن می‌پردازیم. پس توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مهندس مشاور چه جایگاهی دارد؟

در امور ساختمان‌ سازی مشارکت یکسری افراد با خلاقیت و مهارت‌های متفاوت سبب می‌شود شرایط کار مطلوب‌‌تر بوده و اقدامات مورد نظر با سرعت بیشتری صورت بگیرد. با وجود این مسأله سازمان‌دهی صورت‌گرفته و هر یک از افراد وظایف خود را انجام می‌دهند. در میان این اشخاص مهندس مشاور نقش بسیار مهمی داشته و به‌ طور جدی و کاملاً حرفه‌ای به اجرای یک طرح عمرانی که توسط کارفرما درخواست شده، نظارت دارد. همچنین امور مربوط به طراحی و روند کار را بررسی کرده و مطالعات لازم را انجام می‌دهد. اهمیت حضور این مهندس در پروژه‌های ساختمانی به واسطه گردآوری جامعه مهندسان مشاور تحت نظر وزارت کشور اثبات می‌شود.

مهندس مشاور چه وظایفی دارد؟

این شخص بر اساس تجربه، تحصیلات و مهارت‌های لازم باید و نبایدها را برای مهندسان و معماران بیان کرده و به‌ خوبی روند پیش رفتن پروژه را در مشت دارد. پس، از هر گونه بی‌نظمی جلوگیری کرده و اقدامات پروژه را یکپارچه و سازمان‌دهی می‌کند. حال که با مهندس مشاور و اهمیت حضور آن در پروژه‌‌ها آشنا شدید. در قسمت بعد مجموعه وظایف این شخص را به‌ طور مجزا و تفکیک‌ شده شرح می‌دهیم.

مهندس مشاور چه مسئولیت‌ها و وظایفی دارد؟

  • تنظیم و تدوین جدول‌بندی زمانی برای شروع و اجرای پروژه
  • عرضه مشاوره‌های مالی به‌ منظور برآورد کردن هزینه‌ی پروژه و شیوه ساخت
  • انجام اقدامات لازم به جهت صرفه‌جویی و مقرون‌به‌صرفه بودن راهکارهای مناسب
  • نظارت بر کار ساخت‌وساز و بازرسی تاسیسات ساختمانی و صنعتی
  • تهیه گزارشی کامل با جزئیات از مراحل انجام و ساخت پروژه
  • توجه کردن به استانداردهای لازم و اجرای کار بر حسب اصول و قوانین
  • ارزشیابی زیست‌ محیطی، اقتصادی و فنی پروژه
  • طراحی و اعمال کردن نظام‌های کیفیتی
  • بررسی و نظارت لازم بر روی راه‌ اندازی تجهیزات و نصب هر یک از آن‌ها

اهمیت حضور مهندس مشاور در پروژه‌ها چه اهمیتی دارد؟

به جرأت می‌توان گفت حضور این شخص می‌تواند بسیار مهم قلمداد شود. چون این فرد تمام اقدامات لازم و مربوط به اصلاح، بررسی و طراحی ساختمان را انجام داده و یک برنامه‌ریزی اصولی برای کارکنان در نظر می‌گیرد‌. همین باعث می‌شود پروژه در شرایط مناسب پیشرفت کند و نتیجه مطلوبی داشته باشد. برای همین در حال‌ حاضر شرکت‌های فراوانی تأسیس شده که به ارائه خدمات مهندس مشاور می‌پردازند.

سخن پایانی

همان‌ طور که ملاحظه کردید در این مقاله به معرفی مهندس مشاور پرداختیم و وظایف این شخص را برای شما بیان کردیم. حضور این فرد همانطور که عنوان کردیم در انجام پروژه‌های مختلف اهمیت داشته و عدم حضور او این مشکلاتی را ایجاد می‌کند. برای این‌ که بتوانید نسبت به وظایف مجری نوسازی ساختمان و دیگر افرادی که در این کار دست دارند، اطلاعات کسب کنید. می‌توانید به سایت گروه طرح و ساخت مهندس فرحزادی مراجعه کنید.