اکثرا می‌دانید که، تمامی سقف‌ها، از مواد‌های گوناگونی تشکیل شده اند؛ سقف عرشه فولادی جز سقف‌هایی می‌باشد که، برای ساختمان سازی از آن استفاده می‌کنند. این نوع سقف در حالت کلی، از دو عنصر مهم و اصلی تشکیل شده است که نظیر: برش گیر‌ها و ورقه‌های گالوانیزه فولادی می‌باشد.

اجزا‌های استفاد شده در این نوع از سقف‌ها، با استفاده از کار بتند ریز و آرماتور بندی روی ورقه‌های گالوانیزه فولادی انجام می‌گیرد. دیگر اجزاهای تشکیل دهنده این نوع سقف، تیرهای اصلی و فرعی می‌باشند.

سقف‌های عرشه فولادی در واقع، دارای ورقه‌های فولادی می‌باشند که به صورت شیار دار هستند و با کمک تیرهای فولادی و محکم و یا میله‌ها تقویت می‌شوند. از این سقف‌ها هم برای سیستم‌های سقف و هم برای سیستم‌های کف استفاده می‌کنند. این سقف‌ها، در دو دسته roof deck  و floor deck موجود هستند. اگر شما هم قصد دارید اطلاعات بیشتری در خصوص سقف عرشه فولادی به دست بیاورید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

موارد استفاده از سقف عرشه فولادی

از این دسته سقف‌ها، می‌توان هم در اسکلت‌های فلزی و هم در اسکلت‌های بتنی استفاده کرد. یکی از مهم ترین قسمت‌های سقف‌های عرشه فولادی، ورقه‌های گالوانیزه هستند که قبل از انتخاب کردن آن باید از تمامی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی ورقه‌ها مطلع باشید.

ویژگی فیزیکی که در سقف‌های عرشه فولادی مهم هستند، ضخامت ورقه‌ها می‌باشد. ویژگی شیمیایی هم که این ورقه‌ها از آن برخوردار هستند، شامل: نوع پوشش رنگ، نوع آلیاژ و ضخامت آن می‌باشد.

انواع سقف عرشه فولادی

سقف‌های عرشه ای با توجه به کاربرد و ویژگی‌هایی که دارند، ازانواع گوناگونی برخوردار هستند. به صورت کلی، این سقف‌ها در نوع قالبی، معمولی و کامپوزیتی در کارخانه جات‌ها موجود هستند. هر سه مدل سقف‌ها از نظر، ابعاد، کاربرد و ویژیگ با یکدیگر فرق می‌کنند.

نصب سقف عرشه فولادی

سقف‌های عرشه فولادی قالبی

این دسته از سقف‌ها از قالب‌های فولادی دائمی برخوردار می‌باشند، که به بتن ریزی دال کف مرتبط هستند. این کار در واقع باعث می‌شود که قالب گذاری به صورت موقت حذف شود، البته این کار موجب کم شدن هزینه هم می‌شود. این نوع قالب سقف‌های عرشه فولادی ، اصولا دارای عمق کمتری هستند که در چند نوع مختلف وجود دارند. این نوع قالب‌ها شامل: S3 ، TF 75 وtf150  می‌باشند.

سقف‌های عرشه فولادی معمولی

این نوع از سقف‌ها، مختص سقف‌هایی می‌باشد که دارای شیب کمی هستند. یکی از دلایلی که موجب پرکاربرد بودن این سقف‌ها شده، وزن آن و میزان مقاومت آن می‌باشد. این نوع از سقف عرشه ای، با توجه به ویژگی‌هایی که دارد از قیمت بسیار مناسبی هم برخوردار است. سقف عرشه فولادی معمولی در چهار دسته: A، B، F، N وجود دارند، که هر کدام به یک صورت می‌باشند.

سقف‌های عرشه فولادی کامپوزیتی

این نوع از سقف‌ها هم نمونه دیگری از عرشه فولادی هستند که ، معمولا برای به وجود آوردن یکپارچگی بسیار بین دال بتنی و عرشه فولادی استفاده می‌شود. این مدل هم در چهار مدل می‌باشد.

مزایای استفاده از سقف‌های عرشه فولادی

در این بخش از مقاله با مزایا و معایب این نوع سقف آشنا خواهید شد. مزیت‌هایی که این سقف‌ها دارند این است که:

  • این نوع سقف‌ها، به دلیل وزن کمی که دارند، به صورت سریع اجرا می‌شوند؛ و جا به جایی آن‌ها کار دشواری نخواهد بود، و شما به راحتی می‌توانید آن را جا به جا کنید.
  • این محصول به دلیل وزن پایینی که دارد، باعث شده تا در مواقع نصب و اجرا، احتیاجی به شمع بندی نباشد.
  • ویژگی‌هایی که این سقف دارد، باعث شده تا نیروی انسانی کمی از دست برود.
  • سقف‌های عرشه فولادی به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارند، در زمان قالب بندی، به هیچ عنوان دچار مشکل نخواهند شد.
  • یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این نوع سقف‌ها، این است که باعث می‌شود در حین کار، بتن کمتری استفاده شود.
  • طولانی بودن عمر این سقف‌ها یکی از مهم ترین مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

معایب سقف‌های عرشه فولادی

در این بخش از مقاله هم به نمونه ای از عیب‌های این سقف‌ها اشاره خواهیم داشت.

  • یکی از اساسی ترین عیوب این نوع سقف‌ها، این است که در مقابل ضربه‌های بیار دچار آسیب می‌شوند، به همین خاطر در مواقع جا به جایی آن باید بسیار احتیاط کرد.
  • دهانه بزرگ سقف‌های عرشه فولادی جز یکی دیگر از معایب‌های این سقف به حساب می‌آید. دهانه سقف عرشه ای تقریبا معادل 3 متر است و نیاز به شمع بندی دارد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت گروه طرح و ساخت مهندس فرحزادی به بررسی اینکه سقف عرضه فولادی چیست پرداختیم. همچنین در ادامه نیز موارد مهمی مثل مزای و معایب را مورد بررسی قرار دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.