اجرای سازه نگهبان به روش مهار متقابل

یکی دیگر از روش های پایدارسازی گودبرداری ساختمان استفاده از  روش مهار متقابل (Reciprocal Support) یا استرات (Struts) می باشد. در این مطلب از وبسایت گروه طرح و ساخت مهندس فرحزادی نکات مهم ایمن سازی گود به روش مهار متقابل، مراحل اجرای این سازه نگهبان، مزایا و معایب این روش را شرح خواهیم داد. ایمن سازی و پایدارسازی گود به روش مهار متقابل مناسب گودهای به عرض کم می باشد. که موجب نگه داشتن خاک اطراف گود خواهد شد.

سازه نگهبان مهار متقابل چیست؟

در اجرای سازه نگهبان به روش مهار متقابل ابتدا دو طرف گود را در فواصل معینی از یک دیگر، شمع کوبی می کنیم. برای شمع کوبی در ابتدا چاهک هایی به عمق خود گود و یک مقدار اضافه تر حفر می نماییم. این مقدار اضافه تر چیزی در حدود 25 یا 30 سانتی متر می باشد که جهت تامین گیرداری انتهای المان های قائم سازه نگهبان حفر می گردد. سپس پروفیل های H و I شکل را درون چاهک ها قرار داده و پس از آن درون چاهک را بتن ریزی می نمایند. باید توجه داشته باشید پروفیل ها مقداری بالاتر از گود قرار بگیرند تا بتوان سازه نگهبان را به درستی اجرا کرد.

خدمات گروه طرح و ساخت مهندس فرحزادی : بازسازی، طراحی، مشاوره، مشارکت در ساخت، مدیریت طرح و پیمان 

آنگاه پروفیل های قائم که از چاهک کمی بالاتر می باشند را به کمک تیرها و خرپاهایی به یکدیگر متصل می نماییم. این کار باعث پایداری پروفیل های قائم می گردد. با این کار دو طرف دیوار گود توسط المان های عمودی و افقی نگه داشته خواهند شد. پس از اتمام کار سازه نگهبان و بررسی المان های قائم و افقی روش مهار متقابل عملیات خاکبرداری را شروع می نماییم. و عملیات گود برداری را به تدریج انجام می‌دهیم .در صورت لزوم، در نقاط دیگری از ارتفاع گود در قسمت پروفیل‌های قائم سیستم مهار متقابل را اجرا می نماییم. این کار بستگی به ارتفاع گود دارد. طبیعتاً هرچه گودبرداری ارتفاع بیشتری داشته باشد. تعداد مهار متقابل بیشتر خواهد بود.

 

سازه نگهبان به روش مهار متقابل ایمن سازی گودبرداری ساختمان مهندس محمدرضا فرحزادی

 

توجه: یک نکته ی مهم در این باره وجود دارد، بسته به نوع خاک، توصیه می شود در بین اعضای قائم سازه نگهبان مهار متقابل از تخته ها و الوارهای چوبی و یا مش بندی و شاتکریت سیمان استفاده شود.

مزایا و معایب ایمن سازی گودبرداری به روش مهار متقابل

پایدارسازی گود به روش مهار متقابل دارای مزایا و معایبی می باشد. چون اجرای این نوع سازه نگهبان را در گودهای بسیار عمیق و همچنین عریض ( بیش از 10 متر ) بسیار دشوار می باشد و عملیات خاکبرداری را سخت می کند. می توان گفت پایدارسازی گود به روش مهار متقابل به طور کلی در گودهای بزرگ و پروژه های عظیم، یک ضعف می باشد. اما همین سازه نگهبان در پروژه های کم عرض و کوچک، عملکردی قابل قبول نسبت به گودهای دیگر خواهد داشت.

بازسازی و ساخت خانه 

مزایای روش مهار متقابل

  • پایدارسازی گود به روش مهار متقابل در عملیات های دیگر عمرانی مانند حفر تونل، جایگذاری لوله ها و کانال های کم عمق و کم عرض نیز اجرا می گردد.
  • این روش ایمن سازی گود نسبت به روش های دیگر پایدارسازی گود، علاوه بر کاهش هزینه باعث افزایش سرعت در خاکبرداری می گردد.
  • در سازه نگهبان مهار متقابل ( استرات ) عملیات گودبرداری و ایمن سازی گود همزمان باهم انجام می گردد.
  • همچنین در روش استرات فضای کمتری در محل گودبرداری اشغال می شود که در این صورت فضای بازتری در پروژه های کوچک تامین می گردد.

معایب روش مهار متقابل

  • همانطور که به آن اشاره داشتیم این روش برای گودبرداری های عریض بیش از 10 متر مناسب نمی باشد.
  • روش استرات ( مهار متقابل ) صرفاً نسبت به روش ایمن سازی گود به روش نیلینگ و میخکوبی در خاک کمی فضای بیشتری را اشغال می نماید.
  • طراحی و اجرای این سیستم ( استرات – مهار متقابل ) نیاز به یک تیم طراح و مجری متخصص دارد تا به نحو صحیحی اجرا گردد.

ما در گروه طرح و ساخت مهندس فرح زادی می توانیم در این زمینه پاسخ گوی سوالات شما عزیزان باشیم و همچنین به صورت پیمانکاری و مشارکت در ساخت از صفر تا صد ساخت و ساز با در نظر گرفتن زمان و هزینه برعهده بگیریم.

مقالات مرتبط

  1. بازسازی خانه در تهران
  2. تجهیز کارگاه
  3. فونداسیون ساختمان