میلگردها صاحب انواع متعددی هستند که نوع فولادی آن، از برجسته ترین و پرکاربردترین‌های آن محسوب می‌گردند. این نوع مهمترین نقش را در اکثر استحکام سازه‌های ساختمانی ایفا می‌کند. این مقاومت به عنوان یک اصل مهم در هر حالتی به حساب می‌آید. اما احتمال بالای ایجاد خوردگی در آن یکی از اصلی ترین مواردی می‌باشد که امکان کاربری آن را در کمترین حالت ممکن قرار می‌دهد. با این اوصاف روی میلگرد را با روکشی پوشش می‌دهند که بدان‌ها لقب میلگردهای اپوکسی را می‌دهند که سبب افزایش مقاومت قابل توجه آن نسبت به احتمال خوردگی می‌گردد. ناگفته نماند که برآورد هزینه در میلگرد اپوکسی با میلگرد معمولی در یک رده ثابت قرار می‌گیرد. در این مبحث سعی داریم تا این موضوع را به شکل جامع و از هر بعدی مورد بررسی قرار بدهیم.

میلگرد اپوکسی چیست؟

همانطور که بیان داشتیم؛ میلگردهای اپوکسی همان میلگردهای معمولی هستند در صورتی که به واسطه روکشی به نام اپوکسی خاصیت مقاوم سازی دو چندانی یافته است. به این منظور که هر شاخه میلگرد را با این روکش بپوشانند؛ نیاز است تا سطح آن از هر نوع آلودگی پاک گردد تا ذرات پروکسی به بهترین حال ممکن روی میلگرد روی آن بچسبند. بعد از آن میلگردها در معرض حرارت قرار می‌گیرند تا به دمای آن‌ها به 400 تا 450 درجه فارنهایت برسند. حال زمان آن است تا ذرات اپوکسی سطح میلگرد را بپوشاند. وابسته به حرارت بالای میلگرد این ذرات ذوب و بر سطح فولاد شاخه ای پهن می‌گردد.

مزایا و معایب میلگرد اپوکسی

البته که در هر نوع فولادی و در هر قالبی، برخی مزایا و معایب حکم فرماست که نوع پروکسی نیز از آن شرایط مستثنی نیست. از مهمترین مزیت‌های بارز به جهت به کار گیری این محصول می‌توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت و در نتیجه زنگ زدگی و خوردگی اشاره داشت. این در حالی است که آسیب پذیر بودن در برابر هر نوع خش و عدم امکان استفاده از آن در دمای پایین را جزئی از اصلی ترین معایب آن به حساب می‌آورد. در مجموع میتوان از  میلگردهای اپوکسی در شرایط و مکان‌های ویژه استفاده نمود.

لازم بذکر است که نیاز است تا در زمان اجرا و نصب این میلگردها دقت کافی را بکار گرفت چراکه زمانی می‌تواند کمک کننده به حساب آید که به درستی نصب گردد. این محصول در سازه‌های دریایی نیز قابلیت ویژه ای را داراست چون ؛نمک و آب دریا موجب بروز آسیب شدید به میلگرد‌های معمولی شده و هزینه بالایی را می‌تراشد.

کاربرد میلگرد اپوکسی در ساختمان سازی

همانطور که بیان داشتیم میلگرد پروکسی نوعی محصول یا فولاد ضد خوردگی با مقاومت قابل توجه است. البته اگر نام میلگرد سبز را شنیدید جا نخورید چراکه به سبب پوشش سبز رنگی که داراست به این نام نیز شهرت دارد. بی شک میلگردهای اپوکسی با جهت ایجاد و ارتقاء استحکام بتن در برابر خوردگی به منظور رقم خوردن شرایط بی نظیری در پروسه ساختمان سازی بهترین گزینه محسوب می‌گردد. درست است که این میلگرد همان نوع ساده یا آجدار این محصول است اما با سبب پوششی که بر روی آن قرار می‌گیرد با کاربرد ویژه تری همراه خواهد گشت.

استفاده از پوشش اپوکسی مانع از نفوذ اکسیژن و کلریدها به سطح فولاد گشته به گونه ای که حتی در مقابل نمک‌های یخ زدا و آب‌های دریایی هم صاحب مقاومت بی نظیری است. شاید گمان ببرید که این همه مزیت سبب افزایش برآورد. هزینه در آن گشته، در حالی که بسیار مرقون بصرفه تر از نوع معمولی تمام خواهد شد. کاربرد این نوع میلگرد به میلگرد فولادی شبیه است. اما وابسته به ضخامت لایه اپوکسی،  دارای ویژگی ضد زنگ بالای ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر است که آمار توضیع اش در بازار را با محدودیت همراه ساخته است.

کاربرد میلگرد اپوکسی

بنابر توضیحات که در قسمت بالا بیان داشتیم می‌توان میزان و نوع کاربری میلگرد پروکسی را در موارد زیر تقسیم بندی نمود:

  • پل‌ها
  • سازه‌های پارکینگ
  • سازه‌های دریایی
  • ساختمان‌ها و بناها

توجه داشته باشید اگر چه که میلگرد اپوکسی صاحب خواص مطلوب‌تری در قیاس با میلگرد بدون پوشش است. ولی در صورتی که پوشش دچار سوراخ یا ترک گردد به آسیب شدید میلگرد از همان نقطه اطلاق می‌شود. به همین سبب توصیه می‌گردد که در زمان حمل و نقل، راه اندازی و انبار دقت و تخصص بیشتری به خرج داده شود. این آسیب بقدری می‌توان جدی باشد و در طی کوچکترین سهلنگاری رخ دهد که بسیاری از کشورها ممنوعیت استفاده از آن را صادر نموده اند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت مهندس فرحزادی به بررسی اینکه میلگرد اپوکسی چیست پرداختیم و موارد لازم را برای شما عزیزان شرح دادیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. جهت مطالعه مقالات بیشتر می‌توانید از بخش مقالات سایت سایر مقالات مهندسی را مطالعه نمایید.