بتن یکی از مواد اولیه در ساختمان سازی است که در لیست پر استفاده‌ترین مصالح ساختمانی قرار دارد. بتن درجه حافظتی خوبی در برابر تغییر فصل دارد به همین دلیل در سراسر جهان در صنعت ساختمان سازی از آن استفاده می‌شود. در ساخت پله ها، ستون ها، شاه تیرها، پی و مکان‌های دیگر پروژه‌های ساختمانی از بتن استفاده می‌شود و این قسمت‌ها سازه بتنی محسوب می‌شوند. در این مقاله به معرفی انواع سازه بتنی و عوامل موثر در عمر مفید ساختمان بتنی می‌پردازیم.

کاربرد بتن در صنعت ساختمان سازی

استفاده از بتن در ساختمان بخاطر استحکام آن از سال‌ها قبل رواج دارد و در صنعت ساخت و ساز بیشتر از سایر مصالح به کار برده می‌شود. بتن مخلوطی همگن از سیمان، ماسه، سنگدانه و آب است. امروزه هیچ کار ساختمانی بدون استفاده از بتن انجام نمی شود. بتن به دلایل زیر تبدیل به پر مصرف‌ترین مصالح ساختمانی در جهان شده است:

  • ارزان بودن
  • دسترسی راحت به مواد اولیه
  • مقاوت و دوام بسیار بالا در برابر حرارت و دما
  • نداشتن اثرات مخرب روی محیط زیست
  • شکل پذیری و قابلیت طراحی

در صنعت ساختمان سازی برای ساخت انواع بناها مانند ساختمان‌های اداری و تجاری، مسکونی، سد، مترو، فرودگاه، پل، مخازن و نیروگاه، تونل‌ها و… از بتن و سازه‌های بتنی به دلیل عمر مفید آن استفاده می‌شود. موارد استفاده بتن در ساختمان ساخت پله ها، فونداسیون، سقف، دیوار، ستون و تیرها می‌باشد.

عمر مفید ساختمان و سازه‌های بتنی به چه عواملی بستگی دارد؟

جالب است بدانید که بتن به تنهایی استحکام بالایی ندارد. این ترکیب بتن و میلگرد است که استحکام ساختمان را بالا می‌برد. هر چه سازه بتنی مستحکم‌تر باشد عمر مفید ساختمان هم بیشتر خواهد شد. اما چرا در ساخت و ساز باید بتن را به همراه میلگرد استفاده کرد؟ بتن خاصیت ارتجاعی ندارد و با استفاده از میلگرد درون آن می‌توان به بتن خاصیت ارتجاعی داد تا در صورت اعمال نیروهایی لرزشی و یا مکانیکی به بتن ترک نخورد و سازه تخریب نشود.

عمر مفید ساختمان بتنی

برای افزایش طول عمر یک ساختمان باید به ساختار و کیفیت مصالح ساختمانی توجه کرد. علاوه بر استفاده از مصالح خوب و با کیفیت باید اجرای اصول صحیح ساختاری و نکات مهندسی هم رعایت شود. بدون رعایت اصول اجرایی مناسب استفاده از مصالح با کیفیت و مستحکم در ساخت و ساز بی فایده است. اگر یک بنا براساس اصول مهندسی ساخته نشود به مرور زمان باعث کاهش عمر مفید ساختمان و ایجاد خسارت مالی و جانی برای ساکنان یک ساختمان خواهد شد.

طول عمر سازه بتنی به عوامل بسیار دیگری وابسته است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌‌پردازیم.

سایر پارامتر‌های موثردرطول عمر سازه بتنی

نم و رطوبت

ساختمان بتنی باید نسبت به رطوبت و نم مقاوم‌ سازی شده باشد، در غیر اینصورت رطوبت به مرور زمان باعث تاثیر مخرب روی فونداسیون ساختمان می‌شود و ایمنی کل ساختمان کاهش می‌یابد.

تغییرات دما در روز و شب

انبساط‌‌ها و انقباض‌‌های حاصل از دمای شب و روز به مرور زمان باعث کاهش استحکام سازه می‌شود. تداوم این انبساط و انقباض بر بخش‌‌های داخلی سازه بتنی و ساختمان تاثیر گذاشته و باعث کاهش عمر مفید ساختمان خواهد شد.

باران اسیدی

باران اسیدی به لایه‌های سطحی ساختمان اسیب می‌زند و می‌تواند ساختمان را به طور کلی نابود کند. در جریان برخورد ذرات موجود در این نوع باران با سازه‌ها بتنی یک واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد. این باران با نفوذ مستقیم در ساختمان باعث کاهش عمر مفید آن خواهد شد.

تغییرات دمای فصول

تاثیر تغییر دما در عمر مفید ساختمان بتنی مانند تغییرات دمای شب و روز بر ساختمان است

عمر مفید ساختمان بتنی در ایران و جهان

طول عمر مفید ساختمان‌های بتنی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها بسیار پایین است. میانگین عمر ساختمان بتن تولید شده در ایران کمتر از 35 سال است. دلیل اصلی این اختلاف فاحش عدم توجه به نکات فنی و رعایت اصول مهندسی در ساخت سازه و ساختمان در ایران است. همانطور که اشاره کردیم علاوه بر استفاده از مصالح با کیفیت، برای افزایش طول عمر ساختمان باید به نکات اجرایی و ساختاری هم توجه کرد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت گروه طرح و ساخت مهندس فرحزادی به بررسی عمر مفید ساختمان بتنی و سازه‌های بتنی پرداختیم. همانطور که مشاهده کردید به بررسی عوامل کاهش عمر سازه‌های بتنی و ساختمان‌های بتنی پرداختیم. همچنین اگر شما عزیزان به موضوعات مشابه در خصوص تولید، ساخت سازه‌ها و علوم سازه علاقه مند هستید می‌توانید از قسمت مقالات سایت اطلاعات خود را در زمینه های مختلف افزایش دهید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.