اگر تا به‌ حال برای بستن قراردادهای ملکی اقدام کرده باشید، قطعاً عبارت عرصه و اعیان را بارها شنیده‌اید. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که عرصه و اعیان چیست و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می‌شود که حتماً در ادامه با ما همراه باشید.

عرصه و اعیان

براساس تعریف‌های قانونی مکان و یا زمینی که یک ساختمان روی بر روی آن بنا شود، عرصه می‌گویند. اعیان بنا یا ساختمان نیک و اعیان بنا یا ساختمانی است که روی عرصه به ساخت می‌رسد. براساس جواب مجوزهای به ‌دست‌آمده از مراجع ذیحال عرصه و عیان می‌تواند دارای کاربری‌های متفاوتی همانند تجاری، اداری و مسکونی باشند. این دو مورد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که فرد اعیانی را در یکی از مجتمع مسکونی که به آن عرصه می‌گویند، خریداری نماید. شاید در ابتدا تفاوت این دو مورد برای خریداران حائز اهمیت نداده نباشد. اما این موضوع زمانی پراهمیت خواهد بود که بحث از تخریب و ساخت ‌و ساز آن و همچنین توافق مالک یا مالکین قرار گیرد.

مجتمع‌های مسکونی متشکل از عرصه‌های متعددی هستند. اعیان یا همان بنا نسبت ‌به قدر السهم اعیان به شکل مشابهی صاحب عرصه خواهد بود. در واقع نسبت ‌به آن عیان صاحب عرصه نیز می‌شود.

سند رسمی و انواع آن

برای درک بهتر تفاوت عرصه و عیان باید درمورد سند رسمی و انواع آن توضیح  دهیم. کلمه سند در لغت به معنی طلب از کسی است. اما در ماده ۱۲۴۸ قانون مدنی تعریف سند به این‌گونه است که هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع قابل دارای قابلیت استناد باشد، سند می‌باشد. در این ماده در این ماده قانون مدنی تعریف رسمی از اسناد به این شکل است که اسنادی که در اداره ثبت سند املاک و یا دفاتر رسمی ا به شرط تأیید صلاحیت آن‌ها تنظیم شوند، اسناد رسمی هستند. بر اساس تعاریف بالا سندهای رسمی به ۳ قسمت تقسیم‌ بندی می‌شوند:

  • اسنادی که در اداره ثبت و اسناد تنظیم می‌شوند.
  • اسنادی که در دفاتر رسمی کشور به تنظیم می‌رسند.
  • سندهایی که تنها به واسطه مأموران رسمی و تنظیم می‌شوند.

سند ازدواج، سند طلاق، مالکیت و نقل ‌و انتقال اتومبیل در گروه سوم قرار گرفته‌اند.

تفاوت عرصه و اعیان در مالکیت

به‌طور معمول مالکان اعیان و صاحب عرصه یک شخص هستند. در برخی اوقات ممکن است که مالک اعیان صاحب بخشی از عرصه نیز باشد. این شرایط بیشتر در مجتمع‌های مسکونی رخ می‌دهد. گاهی اوقات در برخی اوقات مالک اعیان سک شخص و صاحب عرصه نیز شخص دیگر بود که در این حالت شرایط زمین‌های اوقافی اتفاق می‌افتد. ساخت‌وساز در زمین‌های اوقافی حتماً باید با کسب اجازه از اداره متولی باشد.

 

تفاوت عرصه و اعیان پس‌از تعاریفی که ذکر کردیم کاملاً واضح است بنابراین بهتر است پیش‌از هر گونه معامله‌ای در این زمینه اطلاعات کافی به دست بیاورید تا با مشکل روبرو نشوید.

 نحوه تفکیک اعیان

یکی از موارد مهم در هر عرصه و اعیان تفکیک اعیان است. با ارائه گواهی گواهی پایان کار ساختمان به واسطه مالک یا سازنده آن به اداره ثبت اسناد و در دریافت گواهی پایان کار آغاز می‌شود. پس‌از بازدید نقشه بردار و نماینده اداره ثبت اسناد از ملک نقشه‌بردار قسمت بخش‌های مفروضی و بخش‌های مشاع را رسم کرده و تعیین می‌کند صورت جلسه تفکیکی را تهیه و تنظیم می‌کند. پس‌از طی کردن تمامی مراحل اداری و پرداخت هزینه‌ها می‌توان اعیان را تفکیک کرد.

نحوه تفکیک عرصه

با تقاضای مالکان یا وکیل قانونی، در ادارت شهرداری منطقه مربوطه در محدوده‌ای که خانه که ساختمان بنا شده‌است، باید تقاضای تفکی عرصه داده شود. مالک براساس قانون و مقررات شهرداری نقشه  ترسیم شده را در اختیار مالکان قرار خواهد داد. به ‌منظور بررسی و مطابقت این نقشه‌ها، مدارک موجود به اداره ثبت ارسال می‌شود. پس ‌از دریافت نقشه از اداره ثبت اسناد مأمور اداره مربوطه درخواست حاضر شده  و را پس‌از بررسی درمورد مطابقت نقشه ارسالی، از سوی شهرداری  سند مالکیت صادر می‌شود. همچنین گواهی عدم تجاوز به معابر و مجاورباید توسط مأمور اداره ثبت اسناد مورد تأیید قرار گیرد.

 جمع‌بندی

در این مقاله از سایت مهندس فرح زادی به بررسی اینکه عرصه و اعیان چیست پرداختیم. به‌ طور کلی به زمین یا مکانی که روی آن ساختمانی بنا شود، عرصه می‌گویند و به ساختمان بنا شده روی عرصه  را اعیان گفته می‌شود و که ما در این مطلب به ‌طور کامل در مورد شرایط قانونی و تفکیک هر یک توضیحاتی را به شما ارائه دادیم.