پایدارسازی گود به روش خرپا

پایدارسازی گود به روش خرپا یکی از روش های متداول برای ایجاد ایمنی لازم در گود ساختمان می باشد. ما در این مطلب از وبسایت farahzadiengineer.com ( سایت بازسازی و نوسازی ساختمان ) تمامی نکات مهم و حائز اهمیت درمورد اجرای سازه نگهبان خرپا را بیان می نماییم. در این روش پروفیل های فولادی خرپایی در فواصل معین در دیواره گود اجرا می شوند، و با تحمل فشار سربار خاک و فشارهای جانبی، از ریزش دیواره گود جلوگیری می نمایند.

خدمات گروه طرح و ساخت مهندس فرحزادی : بازسازی ساختمان و طراحی و مشارکت در ساخت

سازه نگهبان خرپا چیست؟

روش خرپا Truss guard structure علاوه بر اجرای ساده و نیاز به تجهیزات در دسترس بسیار مورد توجه سازندگان قرار گرفته است. در این روش ابتدا در محل المان های قائم خرپا چاه هایی حفر می نمایند. به صورتی که عمق این چاه ها برابر با عمق گود به علاوه عمق شمع هایی که در انتهای تحتانی عضو اجرا می شود، می باشند. ( درون شمع ها نیز بعد از آرماتوربندی، بتن ریزی می شود تا پس از خشک شدن بتن، انتهای المان قائم به صورت گیردار در داخل شمع قرار گیرد. ) بعد از آن خاک را در امتداد دیوار با یک شیب ملایم بر می داریم. و سپس عضو مایل خرپا را به عضو قائم و صفحه ستون متصل می نماییم. عملیات بالا را برای تمام خرپاهای سازه نگهبان در امتداد دیواره به صورت همزمان اجرا می‌کنیم. سپس خاک محصور بین اعضای قائم و افقی خرپا را در سرتاسر امتداد دیواره به صورت مرحله به مرحله برمی داریم و در هر مرحله اعضای افقی و قطری خرپا رابه تدیج نصب می‌کنیم تا اینکه خرپا تکمیل شود.

 

اجرای سازه نگهبان خرپا مهندس فرحزادی

 

مطالب خواندنی و جذاب: بازسازی داخلی ساختمان 

 

اعضای اصلی سازه نگهبان خرپا

اعضای سازه نگهبان خرپا شامل عضو قائم، عضو مایل اعضای افقی خرپا، آرماتورهای به کار گرفته شده در اجرای شمع می باشد.

مراحل اجرای سازه نگهبان خرپا

در موارد بالا به چگونگی اجرای سازه نگهبان خرپا اشاره داشتیم، حفر چاهک، اجرای ستون عمودی سازه نگهبان، برداشتن مرحله به مرحله ترانشه های خاک، اجرای عضو مورب و اتصالات آن و برداشتن شانه های خاکی که در ادامه می خواهیم به صورت دقیق و به ترتیب مراحل اجرای ایمن سازی گود به روش خرپا را شرح دهیم.

 

مراحل اجرای سازه نگهبان خرپا پایدارسازی گود به روش خرپا مهندس محمدرضا فرحزادی

مرحله اول: حفر چاهک

در مرحله ی اول با توجه به نقشه و پلان سازه نگهبان چاهک های سازه نگهبان را حفر می نمایند. عمق این چاهک ها باید بیش از عمق گود باشد. سپس درون چاهک را با آرماتورهای مشخص آرماتور بندی می نمایند، و بتن ریزی می کنند. اصطلاحاً به این کار اجرای شمع نیز می گویند. لازم به ذکر است که یکی از اهداف شمع ها فراهم شدن بستری برای گیردارکردن عضو قائم خرپا می باشد.

مرحله دوم: اجرای ستون عمودی خرپا

در این مرحله عضو عمودی خرپا را جایگذاری می نمایند. این عضو معمولاً دوبل IPE یا تک IPE با سایزی که طراح مشخص می نماید، اجرا می گردد.

مرحله سوم: برداشتن ترانشه های خاک

در این مرحله به صورت مرحله ای خاک را بر می دارند و گود را اجرا می نمایند.

مرحله چهارم: اجرای عضو مورب

سپس نوبت اجرای عضو مورب می باشد که می تواند دوبل یا تک با توجه به طراحی انتخاب شود. این عضو را به صورت مایل از بالا به عضو قائم با یک ورق زیرسری جوش می دهند و از طرف پایین نیز به صفحه ستون جوش داده می شود.

مرحله پنجم: اجرای عضوهای افقی خرپا

در این قسمت به صورت یک متر یک متر شانه های خاکی را کنده و عضوهای افقی خرپا را اجرا می نماییم.

مزایا و معایب سازه نگهبان خرپا

انتخاب هر روشی برای ایمن سازی گودبرداری ساختمان دارای مزایا و معایبی است. روش خرپا نیز با این که یک روش متداول است دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به آن اشاره می نماییم.

مزایای ایمن سازی گود به روش خرپا

  • مهمترین ویژگی سازه نگهبان خرپا قابلیت اجرای آن در عموم مناطق شهری می باشد.
  • همچنین این روش از ایمن سازی گودبرداری در شرایط مختلف آب و هوایی قابل اجرا است.
  • در صورت لزوم نیز می توان به صورت مجدد از برخی المان های خرپا استفاده نمود.
  • علاوه بر همه این این ها اجرای سازه نگهبان خرپایی بسیار ساده است و نیاز به دستگاه های پیشرفته و نظارت ارگان های تخصصی ندارد.

معایب پایدارسازی گود به روش خرپا

  • پایدارسازی گود به روش خرپا دارای چند عیب می باشد که باعث جایگزین شدن روش های دیگر در برخی از پروژه ها می باشد.
  • اولین ایرادی که می توان به اجرای این نوع سازه نگهبان گرفت، بحث زمان است که در مقایسه با اجرای روش های دیگر ایمن سازی گود بیشتر می باشد.
  • همچنین سازه های خرپایی در گود جاگیر هستند و رفت و آمدهای کارگران و ماشین آلات ساختمان را کمی دشوار می نماید.
  • علاوه بر این ها در سازه نگهبان خرپا باید بخشی از خاک را با روش های دستی برداشت.

مشخصات بتن ریزی شمع ها و فونداسیون سازه نگهبان خرپا

اجرای شمع ها در سازه نگهبان خرپا یکی از مراحل مهم است از این رو باید در هنگام بتن ریزی سعی کنیم به طوری عملیات را پیش ببریم که از حداکثر مقاومت بتن استفاده نماییم. غالباً بتن مصرفی در شمع ها C25 است. که یعنی مقاومت فشاری استوانه 28 روزه بتن حداقل باید 25 مگاپاسکال باشد.

همچنین بتن در چاهک ها باید به گونه ای ریخته شود که اجزای بتن از هم جدا نشوند. نکته حائز اهمیت این است که در بتن این شمع ها بهتر است از روان کننده استفاده نماییم.

دیتیل اجرایی سازه نگهبان خرپا مهندس محمدرضا فرحزادی

نکات مهم اجرایی و اصولی پایدارسازی گود با خرپا

اولین نکته که باید در ایمن سازی گود به روش خرپا به آن توجه نماید، عدم خالی بودن فضای مابین عضو قائم خرپا و دیوار فونداسیون است. برای این منظور و پر کردن این فضا از ملات و یا بتن استفاده می نمایند. با این کار بار ناشی از رانش دیواره به سازه نگهبان خرپا منتقل شده و از طریق آن به شمع های زیر عضو قائم و سپس به زمین منتقل می شود.

در خاک های سست و نرم تر توصیه می گردد با پیشرفت عملیات گودبرداری بین هر سازه نگهبان خرپا از الوارهای چوبی، پانل های پیش ساخته بتنی ورق های فلزی با پشت بندهای سخت کننده، مش و شاتکریت ها استفاده نمایید. این کار به منظور جلوگیری از ریزش خاک صورت می گیرد.

بین شمع و فونداسیون هریک از سازه های خرپا و بین شمع های مجاور و بین فونداسیون های مجاور، از شناژهای افقی استفاده می‌گردد که جزئیات این شناژها در نقشه‌های اجرایی، نشان داده می‌شود.

مقالات مرتبط

  1. بازسازی خانه
  2. اجرای روف گاردن
  3. اصطلاحات شغل مهندسی