در این مقاله از سایت مهندس فرحزادی قصد داریم شما عزیزان را با اینکه حجوشکاری فورجینگ چیست بیشتر آشنا کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

جوشکاری فورجینگگ چیست؟

جوشکاری فورجینگ یکی از روش ‌های متداول برای اتصال دو قطعه‌ ی فلزی است. در این روش، دو قطعه ‌ی فلزی با استفاده از گرمای بالا به هم اتصال داده می شوند. این روش به عنوان یک روش اتصال مکانیکی به کار می‌ رود که در آن دو قطعه‌ ی فلزی بهم لحیم داده می شوند. فرایند جوشکاری فورجینگ شامل چند مرحله است که در ادامه مطلب گفته می شود.

مراحل جوشکاری فورجینگ

در ابتدا باید گفت که، قطعات فلزی در حالت جامد به یک ‌دیگر نزدیک می‌ شوند. سپس با استفاده از گرمای بالا، به یک دیگر اتصال داده می شوند. در این مرحله، دمای قطعات به حدی بالا می ‌رود که فلزات آن ها شروع به ذوب شدن می ‌کنند. سپس، قطعات فلزی با هم ترکیب می ‌شوند و بعد از خنک شدن، به هم لحیم داده می ‌شوند.

این روش جوشکاری به عنوان یک روش قوی و مقاوم شناخته می ‌شود. برای جوشکاری فورجینگ، معمولا از دستگاه ‌های جوشکاری ویژه استفاده می ‌شود که دارای گرمای بالایی هستند و برای جوشکاری قطعات فلزی به کار می ‌روند. این روش جوشکاری در صنعت خودرو سازی، هوافضا، نفت و گاز و صنایع ساختمانی و تاسیسات استفاده می‌ شود.

جوشکاری فورجینگ در واقع یک فرایند جوشکاری مقاومتی است که در آن، قطعات فلزی به هم متصل می شوند. این روش جوشکاری در صنایعی که نیاز به اتصال دو قطعه‌ ی فلزی با شدت بالا و مقاومت به خوردگی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم در جوشکاری فورجینگ

در جوشکاری فورجینگ، قطعات فلزی با استفاده از گرمای بالا به هم متصل می ‌شوند. گرمای بالا مورد نیاز برای انجام این فرایند، معمولاً با استفاده از یک فرن گرمایشی، آرک جوشکاری یا لیزر ایجاد می‌ شود. با افزایش دما، قطعات فلزی شروع به ذوب شدن می ‌کنند و در نهایت به یک دیگر متصل می شوند.

جوشکاری فورجینگ به دلیل ایجاد اتصالات با شدت بالا، مقاومت بالا به خوردگی. تولید کم نیروی حرارتی و کیفیت بالای اتصالات، در صنایعی همچون خودرو سازی، هوافضا، صنایع نفت و گاز، صنایع ساختمانی و تاسیسات و … مورد استفاده قرار می ‌گیرد. با این حال، جوشکاری فورجینگ به دلیل نیاز به دستگاه ‌های خاص و سرمایه ‌گذاری بالا، هزینه‌ی بالایی دارد. برای کاربرد های کوچک تر مانند: تولید قطعات ساختمانی و ماشین‌ آلات، معمولاً از روش های دیگری مانند جوشکاری MIG یا TIG استفاده می کنند.

جوشکاری فورجینگ در صنعت ساختمان سازی برای اتصال قطعات فلزی با ابعاد بزرگ و شدت بالا استفاده می‌ شود. این روش جوشکاری به دلیل مزایایی همچون: مقاومت بالا به خوردگی، قدرت بالای اتصال، کیفیت بالای جوش، عدم نیاز به نیروی حرارتی بیش از حد و تولید کم تر پسماند، مورد توجه قرار گرفته است.

کاربرد های جوشکاری فورجینگ

برخی از کاربرد های جوشکاری فورجینگ در صنعت ساختمان سازی عبارتند از:

  • اتصال قطعات فلزی برای ساختن سازه‌ های فلزی بزرگ مانند پل ‌ها، تندرستی‌ ها، برج ‌ها، توربین‌ های بادی و غیره.
  • ساخت تیرچه‌ های فلزی برای استفاده در ساختمان‌ های بلند.
  • اتصالات لوله‌ های فلزی در صنایع نفت و گاز، در ایستگاه ‌های تقویت فشار، خطوط لوله، پالایشگاه ‌ها و غیره.
  • ساخت اتصالات فلزی برای استفاده در ساختمان‌ های فولادی مانند بنای بلند، ساختمان ‌های صنعتی و محوطه‌ های ورزشی.
  • اتصال قطعات فلزی در سیستم‌ های دارای بار زنده و بار مرده مانند سیستم‌ های باربر و برقرار کردن تعادل بین آن ها.

با توجه به مزایای این روش جوشکاری، استفاده از آن در ساختمان سازی به عنوان یک روش مطمئن. مقاوم و پایدار، از اهمیت بالایی برخوردار است.

معایب استفاده از جوشکاری فورجینگ

همانطور که می دانید، از جوشکاری فورجینگ برای متصل کردن میلگرد ها به هم استفاده می شود. این نوع جوشکاری علاوه بر مزیت های که دارد. از معایب هوایی هم برخوردار است که در ادامه به چند نمونه از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  1. استفاده کردن از گاز استیلن برای به وجود آوردن حرارت که موجب می شود. حرارت وارد شده به میلگرد ها را نتوان به راحتی کنترل کرد.
  2. فرد مورد نظر باید تخصص کافی را در رابطه با نوع کارکرد این محصول داشته باشد.
  3. زمانی که به میلگرد ها حرارت وارد شود ساختارشان تغییر خواهد کرد.
  4. موثر بودن حالت جوی هوا روی کیفیت کار نهایی جوشکاری فورجینگ

جمع بندی

در این مقاله از سایت گروه طرح و ساخت مهندس فرحزادی به بررسی اینکه جوشکاری فروجینگ چیست و کاربرد جوشکاری فورجینگ پرداختیم. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.