در حقیقت جواز ساخت ساختمان  یک پرونده‌ رسمی از شهرداری بوده که شرایط را برای مالک یا پیمانکار فراهم می‌کند تا پروژه‌های ساخت ‌و ساز خود را بازسازی کرده یا براساس چارچوب آن را آغاز کند. انجام هر نوع عملیات ساخت‌ و ساز با عدم صدور پروانه ساختمان و.. کاملاً غیرقانونی است و به واسطه مراجع نظارت ساختمان متوقف می‌شود. تمامی این استانداردها به‌ منظور حاصل کردن اطمینان از ایمنی های لازم صاحبان فعلی و بعدی ساختمان در نظر گرفته می‌شود. مهم‌ترین هدف از اخذ مجوز ساخت و مطمئن شدن از ساخت‌ و ساز براساس قوانین و استانداردهای لازم است.

زمان اخذ مجوز ساخت ساختمان

شرایط اخذ جواز ساخت ساختمان به شکل زیر است:

  • تمامی پروژه‌های ساخت ‌و ساز برای نوسازی به صدور مجوز احتیاج ندارند.
  • در بیشتر مواقع تعمیرات و جایگزین‌های جزئی به واسطه پیمانکاران یا خود صاحب‌خانه و بدون درخواست اقدام اخذ مجوز ساختمان صورت می‌گیرد.
  • چنانچه برای این تغییرات شما از یک پیمانکار کار کمک بگیرید، فرآیند صادر شدن پروانه ساختمان و مجوز ساخت را اداره می‌کند. همچنین می‌تواند به‌ طورکلی تمام هزینه‌ها را برای اخذ جواز و برآورد نماید.
  • توجه کنید که ممکن است بخشی از تغییرات ساخت‌ و ساز نیاز به تأییدیه افراد متخصص ساخت‌وساز داشته باشد و تنها توسط آن‌ها امکان انجام این کارها توسط آن‌ها امکان‌پذیر است.

انواع پروانه و مجوز ساخت ساختمان

درخصوص جواز ساخت ساختمان و و اخذ آن و همچنین در بخش قبل ذکر کردیم که پروانه ساختمان سندی است که به‌ منظور احداث ساختمان و یا نوسازی آن از طرف شهرداری صادر می‌شود. پروانه ساخت شامل اراضی تخریب و نوسازی، تعویض مهندس، تغییر نقشه، توسعه بنا و… بوده که جهت اخذ آن باید به دفاتر خدمات الکترونیک الکترونیک مراجعه کنید. پروانه ساختمان متشکل از اطلاعاتی از سازه و بنا بود که عبارت‌اند از:

  • مساحت زیربنا
  • تعداد طبقات
  • اسکلت ساختمان
  • مشخصات متقاض
  • شماره پلاک ثبتی ملک
  • نام مهندس ناظر
  • تاریخ صادر شدن پروانه
  • کروکی زمین
  • مهلت شروع عملیات
  • اعتبار پروانه
  • اخذ سند مالکیت برای هر یک از واحدهای مسکونی

مراحل صدور پروانه و جواز ساخت ساختمان

در حال حاضر شهرداری برای مهندس متقاضیان ساخت ‌و ساز دفترچه‌هایی را تحت عنوان شناسنامه ساختمان در اختیار مالکان قرار خواهد داد که در آن صدور پروانه ساختمان، عدم خلافی و کارت همچنین پایان کار کاملاً قابل رؤیت است. شناسنامه ساختمان اطلاعات زیادی را از هویت کلی ساختمان و تمامی موارد مربوط به ساختمان را شامل می شود. بنابراین به‌ منظور دریافت مجوزهای الزامی باید حتماً مراحل زیر را طی کنید:

 تشکیل پرونده

در نخستین مرحله از مراحل دریافت جواز ساخت ساختمان تو هر شخصی یا فردی که از مالک اصلی وکالت دارد، به ‌منظور گرفتن مجوز بایستی درخواست مجوز ساخت را در دفاتر خدمات الکترونیک به ثبت برستند. به ‌منظور ثبت ملی یا شناسنامه برگ تصفیه حساب، عوارض نوسازی و عوارض شهرداری باید مدارک لازم را به شهرداری یا دفتر خدمات الکترونیک ارائه دهید و درخواست خود را به‌ صورت کتبی در مراکز به ثبت برسانید.

 دستور صدور

پس‌از بعد از تشکیل پرونده به واسطه مالک مسئولین شهرداری پیشبرد پرونده را به ‌طور کامل به‌عهده خواهند گرفت. به‌ همین خاطر نیز مسئول آن‌ها باید جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه کرده و تمامی موارد را  بررسی کنند.

 بررسی گزارش مأمور فنی در جواز ساخت ساختمان

در برخی از شهرهای کلان‌شهرها همانند تهران طرح تفصیلی به اجرا می‌رسد. به این معنا که قوانین ساخت ‌و ساز در هر نقطه ای تعیین‌ شده است، کارشناس طرح تفصیلی و درابتدا تعداد کاربری ملک را تعیین می‌کنند

 دستور طراحی نقشه

پس‌از انجام مراحل قبلی توسط کارشناسان از سوی شهرسازی، دستور تهیه نقشه و مالک صادر خواهد شد.

 طراحی نقشه

در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه معماری برای ملک ابن طراحی می‌رسد.

 پرداخت عوارض شهرداری

پس‌از تمام شدن نقشه معماری و رفع مشکلاتریال از طرف خدمات شهری تمامی هزینه‌های مربوط به عوارض نوسازی و عوارض شهرداری محاسبه می‌شود.

 مدارک پیش نویس

پس‌از پرداخت عوارض شهرداری و اخذ تأییدیه به شهرداری براساس پرداخت عوارض شهرداری و نوسازی و مدارکی را پیش به‌ صورت پیش‌نویس شده و آماده می‌کنند.

چاپ پروانه

پس‌از تهیه نقشه‌های ۴ رشته و گذراندن پروسه اخذ تأییدیه، دفاتر خدمات شهری و جواز ساخت ساختمان طرح تأیید شده و به چاپ می‌رسد.

 جمع‌بندی

ما در این مطلب از سایت گروه طرح و ساخت مهندس فرح زادی به ‌طور کامل در مورد هر آن‌چه باید درمورد درخصوص کسب جواز ساخت ‌و ساز آن بدانید، اطلاعاتی را ارائه دادیم. لازم است بدانید که پیش ‌از هرگونه ساخت ‌و ساز و یا نوسازی به این مجوز احتیاج خواهید داشت. به ‌منظور گرفتن جواز ساختمان مالکان وظیفه دارند تا اصل سند مالکیت را به‌ همراه کارت شناسایی معتبر و برگه تسویه ‌حساب را به شهرداری ارائه دهند.