استراتژی انواع گودبرداری ساختمان به چه روش‌هایی انجام می‌شوند؟ در این مقاله قصد داریم انواع گودبرداری ساختمان را نام ببریم و درباره آن توضیح دهیم. اما گودبرداری دقیقا چیست؟ در است گودبرداری به عملیات کندن پی و خاکبرداری گفته می‌شود. این عملیات زیر نظر مهندس ناظر ساختمان انجام می‌شود و باید بر اساس نقشه و دستورالعمل‌های مهندس ناظر پیش برود. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع گودبرداری را نام برده و توضیح دهیم.

انواع گودبرداری ساختمان

عملیات گودبرداری جزو یکی از کار‌های پیچیده و خطرناک ساختمان سازی است که امرزوه با توجه به روش‌های مختلف و مهندسی استاندارد خطرات را کاهش داد و به حداقل آن رساند. همانطور که گفتیم عملیات گودبرداری انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است.

  • نیلینگ
  • مهار متقابل
  • سپرکوبی
  • شمع در جا
  • میکروپایل یا ریز شمع
  • مهاربندی توسط دیوار دیافراگمی.
  • جداره‌های مهاربندی‌شده توسط خرپا
  • مهاربندی با روش انکراژ
  • مهاربندی توسط المان‌های کششی

 انجام گودبرداری به روش نیلینگ

این روش به دلیل ویژگی‌های فنی و اقتصادی برای سازندگان بسیار ایده آل است ، به طوری که ضریب اطمینان دیواره‌های گودبرداری بدون ایجاد تعرض در محدوده پروژه، به بهترین نحوی تأمین میشود.

نحوه انجام مهار متقابل

انواع گودبرداری ساختمان

در روش کاربردی مهار متقابل برای نگهداری جداره‌های ایجاد شده از گودبرداری و جلوگیری از تغییر مکان‌های جانبی در فضا‌های شهری و گودهایی با عرض کم استفاده می‌شود.

 گودبرداری به روش سپرکوبی

از روش سپرکوبی معمولا درمحل‌هایی استفاده می‌شود که خاک سستی دارند. در واقع در این روش با توجه به شرایط پروژه و عمق گودبرداری ، سپر‌هایی از جنس : چوب ، بتن و فلز در اطراف محل پروژه گودبرداری قرار می‌دهند. دلایل استفاده از روش سپر کوبی شامل : جلوگیری از نفوذ آب به محل انجام عملیات ، مهار دیوارهای محل گودبرداری و جلوگیری از رانش خاک هستند.

نحوه انجام گودبرداری شمع درجا

با توجه به شرایط پروژه از این روش برای برای کنترل فشارهای جانبی انجام می‌شود. به طوری که اطراف محل پروژه گودبرداری را در فاصله‌های معین شمع و مهاربند اجرا می‌شود. در صورت استفاده از این روش شمع‌ها معمولا از جنس چوبی ، بتن و یا فولاد هستند.

روش میکروپایل یا ریز شمع

در این روش شمع‌ها با قطر حدودا 30 سانتی متر با تزریق بتن و میلگرد گذاری استفاده می‌شود که به آن میکروپایل یا ریز شمع گفته می‌شود. از این روش برای محیط‌هایی با خاک خیلی سست یا ریزدانه دار استفاده می‌شود. مثل محیط‌های جنوبی و شمالی ایران.

مهاربندی توسط دیوار دیافراگمی از بهترین انواع گودبرداری

از انواع دیگر گودبرداری ساختمان می‌توان روش مهاربندی جداره‌ها توسط دیوار دیافراگمی یا دیوار دوغابی اشاره کرد. در این روش از ابزار‌های حفاری استفاده می‌شود و جهت جلوگیری از ریزش آن از دوغاب بنتونیت استفاده می‌کنند و در نهایت بعد از رسیدن به عمق تعیین شده آرماتورگذاری و بتن‌ریزی صورت می‌گیرد.

جداره‌های مهاربندی‌شده توسط خرپا

از این روش معمولا در گودبرداری‌های شهری و کم عمق استفاده می‌کنند زیرا از نظر اجرا در شرایط مختلف دارای انعطاف پذیری بیشتری دارد.به عبارت ساده‌تر در اسن روش بجای خاک برداشته شده یک سازه فلزی جایگزین می‌شود. قسمت‌های اصلی روش خرپا شامل مواردی مثل : عضو قائم، عضو مایل، شمعک ریشه، پی زیر پای عضو مایل و اعضای افقی و مایل خرپا هستند.

مهاربندی با روش انکراژ یکی از بهترین انواع گودبرداری

این روش تقریبا شبیه به روش نیلینگ است و مثل روش نیلینگ از یک جزء فولادی مثل استرند یا میله، جهت افزایش مقاومت در برابر نیروهای برشی استفاده می‌شود. و فرق آنها این است که روش انکراژ به تجهیزات پیشرفته و نیروی کار ماهر نیازمند است و به همین دلیل روش پر هزینه و گرانتری است.

مهاربندی توسط المان‌های کششی

از این روش هم معمولا در پروژه‌های شهری استفاده می‌شود و قبل از اینکه عملیات گودبرداری شروع شود. شمع‌ها با پروفیل‌های فولادی به صورت ستون‌های منظم را تا عمق معین ، در زمین می‌کوبند تا ستون‌ها توانایی لازم برای خود ایستایی و مقاومت در برابر فشار خاک را داشته باشند.

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم در طول این مقاله انواع گودبرداری ساختمان را توضیح دادیم. معمولا روش گودبرداری را مهندس ناظر با توجه به شرایط پروژه و قضاوت‌های مهندسی انتخاب می‌کند. گودبرداری یکی از مراحل حساس ساختمان سازی است. همچنین شما عزیزان می توانید جهت اطلاع از هزینه مدیریت طرح عمرانی توسط مجموعه ما و اطلاع از قیمت طراحی نمای ساختمان با کارشناسان ما در تماس باشید.